Volledig scherm
Station Vaartsche Rijn in Utrecht. Inzet: De tram van de Uithoflijn. © Koen Laureij/Ricardo Smit

Omwonenden halfjaar langer in de herrie: aanpassen viaduct Uithoflijn van start

UithoflijnOmwonenden van treinstation Vaartsche Rijn in Utrecht krijgen bijna zes maanden lang te maken met mogelijke geluidsoverlast. Vanaf deze week is begonnen met het aanpassen van de spoorconstructie van de Uithoflijn.

Onlangs werd bekend dat een deel van het spoorviaduct bij Station Vaartsche Rijn moet worden aangepast. Uit testritten van de Uithoflijn, de nieuwe tramlijn tussen het centrum van Utrecht en de Uithof,  bleek dat het spoor in de toekomst  mogelijk sneller slijt dan was berekend. Daarom moet de spoorconstructie worden aangepast.

Die aanpassingen gaan niet zonder slag of stoot, zo blijkt nu. De werkzaamheden bij Vaartsche Rijn gaan minimaal twintig weken duren. Tot aan maart volgend jaar is de aannemer aan het werk. De werkzaamheden zijn overdag, van 07.00 uur tot 19.00 uur.

Zo wordt er asfalt en rubber weggehaald, en een stuk van een metalen gootwand weggebrand. Met name dit laatste levert voor omwonenden geluidsoverlast op. De bouwlampen kunnen lichtoverlast geven.

Wie is verantwoordelijk?

Het is overigens nog niet duidelijk wie voor de extra kosten opdraait. De gemeente en aannemer BAM steggelen over de vraag wie verantwoordelijk is voor de constructiefout. Naast dit geschil speelt er nog een andere kwestie met BAM over verkeerd geleverde spoorstaven. Die ruzie wordt eind dit jaar beslecht in de rechtszaal.

Ondanks de tegenvallers denkt de projectorganisatie nog steeds dat de tram december volgend jaar rijdt. Dit is bijna anderhalf jaar na de beoogde ingebruikname. De vertraging kost de belastingbetaler inmiddels 102 miljoen euro, zo onthulde het AD al eerder eerder. De totale kosten voor de aanleg van de lijn zijn inmiddels bijna een half miljard euro.

Bekijk hier alle artikelen in ons dossier over De Uithoflijn

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht