Ook de route Antonlaan -Weeshuislaan richting Voorheuvel is afgesloten, als onderdeel van een verkeersluw centrum in Zeist.
Volledig scherm
Ook de route Antonlaan -Weeshuislaan richting Voorheuvel is afgesloten, als onderdeel van een verkeersluw centrum in Zeist. © Foto Ruud Voest

Ondernemers Zeist: ‘Klanten blijven weg door verkeersmaatregelen’

Ondernemers in Zeist branden de verkeersmaatregelen voor het centrum tot de grond toe af. Zij zien klanten wegblijven nu het gemeentebestuur de auto weert uit het hart van het dorp. De maatregelen moeten zo snel mogelijk worden teruggedraaid, vinden ze.

Dat blijkt uit cijfers van het CDA. Fractievoorzitster Aline Pastoor maakte de resultaten van een eigen onderzoek vanmiddag bekend tijdens de algemene beschouwingen. Een overgroot deel van de ondernemers is erg ontevreden over de verkeersmaatregelen om het centrum autoluw te maken. ,,Een autoluw centrum betekent een klantluw centrum”, is de conclusie van de winkeliers.

Enquête

Het CDA heeft een enquête onder de ondernemers in het centrum gehouden. Tot nu toe werden 132 formulieren ingevuld en teruggestuurd. Ook ging de partij langs bij ruim honderd centrumondernemers. Uit het onderzoek blijkt het weer open stellen van de Voorheuvel voor auto’s een grote wens is van de ondernemers.  91 procent van de ondernemers wil dit. Het afsluiten van de Slotlaan is voor 83 procent geen optie en een grote meerderheid (73 procent) ziet ook het liefst de busbaan open voor alle verkeer.

Fractievoorzitter Aline Pastoor:  ,,Wij hebben ondernemers in hun winkels opgezocht. Zij vormen immers het kloppende hart van ons centrum. De uitkomsten zijn verrassend.”

Betere doorstroming

Voor meer omzet en minder leegstand is een betere doorstroming van het verkeer nodig, vinden de ondernemers: ‘Ook de winkels zouden beter bereikbaar moeten zijn dan nu het geval is. Met een autoluw centrum blijven klanten weg als zij Zeist niet meer uit kunnen rijden.’

Het centrumplan heeft veel tot veel gemor geleid. Pastoor: ,,Als er een onderwerp bestaat dat tot veel emotie leidt, dan is het wel het centrum. Het centrumplan is uitgevoerd en er zijn echt verbeteringen zichtbaar. Onderzoek naar de resultaten van alle vernieuwingen, wijst uit dat mensen desondanks niet tevreden zijn. Emotie moet ook worden meegenomen in de besluitvorming.”

Gehakt

Karst Schuring  (PvdA) maakte ook gehakt van de plannen van centrumwethouder Laura Hoogstraten. Hij meende dat de centrumvisie uit 2015 achterhaald is. ,,Misschien moeten we dat maar terugdraaien. Het is desastreus voor het centrum.”

Het college heeft al laten weten vast te willen houden aan verkeersplan voor het centrum.  Hoogstraten benadrukte nog eens dat een centrumvisie niet alleen voor de ondernemers is geschreven. ,,Denk daarbij ook aan bezoekers, omwonenden en pandeigenaren. Het onderzoek van het CDA heeft maar betrekking op een doelgroep, de ondernemers. Het gaat om het brede verhaal.”

Op 14 november is er een Ronde Tafel met de verkeersplannen als belangrijkste agendapunt. Inmiddels hebben zich al een kleine twintig insprekers gemeld voor die bijeenkomst.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht