Volledig scherm
Testvoertuigen van de Uithoflijn. © Foto Ricardo Smit

Onverwachte tegenslag voor Uithoflijn: spoorviaduct Vaartsche Rijn voldoet niet

Opnieuw een tegenslag voor De Uithoflijn. Een deel van het spoorviaduct bij Station Vaartsche Rijn moet worden aangepast. 

Het bericht komt een kleine week nadat bekend werd dat een ander knelpunt tijdens de aanleg, de mogelijke problemen met gevoelige apparatuur in het UMC, juist is opgelost. Maar uit een nieuwe rapportage van het projectbureau blijkt dat er nog tal van andere beren op de weg zijn voordat de nieuwe tram tussen het Centraal Station en De Uithof kan rijden.

Zo moet op het viaduct Vaartsche Rijn over een lengte van 900 meter een ‘aanmerkelijk deel’ van de spoorconstructie worden aangepast. „Uit controle is gebleken dat de constructie niet aan onze kwaliteitseisen voldoet”, zegt een woordvoerster van het projectbureau. „Bij het contact tussen wielen en rails, slijt het spoor. Daardoor wordt de ruimte tussen rails en beton kleiner. Om meer ruimte te creëren, moet de spoorconstructie worden aangepast.” De meerkosten zijn voor rekening van de aannemer.

Pijnpunt
Ook de overweg op de Koningsweg blijft een pijnpunt. Eerder bleek al dat de beveiliging van de oversteek niet op orde was. Nu blijkt dat de nieuwe software nog steeds niet is geleverd. Het projectbureau verwacht dat deze eind van het jaar beschikbaar is. Daarna moet de overweg nog uitgebreid worden getest.

Ook op De Uithof zelf, waar bussen over de trambaan rijden, moet nog het een en ander gebeuren. Zo voldoet een deel van de slijtlaag op het beton niet.

De verwachting is nog steeds dat met ‘85 procent zekerheid’ de tram eind volgend jaar volledig kan rijden. Het projectbureau probeert nog steeds met man en macht om de Uithoflijn al volgend jaar zomer in gebruik te nemen, maar die planning ‘staat steeds meer onder druk’, zo laat men weten. Het niet halen van de strakke planning kost de provincie en gemeente totaal 18 miljoen euro.

Los van alle technische problemen, speelt ook nog het spoorgeschil met aannemer BAM. De ruzie, waarvan de details niet bekend zijn gemaakt, wordt eind dit jaar beslecht in de rechtszaal. Volgens het projectbureau heeft dit geschil ‘geen effect op de inzet van BAM bij het afronden van de bouwwerkzaamheden en het uitvoeren van het testbedrijf’. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht