Ook in mindere tijden bleef a.s.r. geloven in Leidsche Rijn Centrum

VideoWoensdagmiddag opent  burgemeester Jan van Zanen officieel Leidsche Rijn Centrum. Er hangt ‘een positieve vibe’ rondom het centrum, maar dat is niet altijd zo geweest. ,,We zijn er altijd in blijven geloven.’’

Betonboren teisteren de trommelvliezen in Leidsche Rijn Centrum, vers asfalt dringt de neusgaten binnen. De officiële opening is aanstaande, maar er moet nog heel veel gebeuren, beaamt ook directeur Rogier Hendriks van a.s.r. vastgoed projecten.

Volledig scherm
© Koen Laureij

Hij schat dat zo’n 1600 mensen zich op straat en in de winkels in het zweet werken om te zorgen dat het belangrijkste woensdag af is. De winkels worden ingericht, de stoepjes gelegd. In de mega-Jumbo worden de meloenen opgestapeld, slijpen de sushimakers de messen en staan gloednieuwe gele winkelkarren klaar.

De route weer naar buiten gaat via De Kathedraal, de 23 meter (!) hoge entree. Om de vraag hoeveel studenten daarin hadden kunnen wonen, moet Hendriks lachen. ,,ik heb er wel over gedacht om er een klimwand te beginnen.’’

Volledig scherm
© Koen Laureij

Op het Brusselplein nuttigen bij het fontein (nog niet in werking) een handvol dames de lunch, terwijl om hen heen bouwvakkers stug doorgaan met hun werk. Hendriks kijkt er met genoegen naar. ,,Dit is het hart, hier gaat het gebeuren. En daar is 20 jaar op gewacht.’’

Wat vindt u het mooiste van Leidsche Rijn Centrum; wat is het best gelukt?

,,Dat is de moeilijkste vraag die je me kunt stellen. Ik denk alle kleine details en mooie afwerkingen bij elkaar. Van balkons tot hoge entrees, van prullenbakken tot straatlantaarns. De kwaliteit is ongelooflijk. Daar word ik blij van. Jullie columniste Marieke Dubbelman vond dat ook. Haar mond viel ervan open, schrijft ze. En ze zegt het ook als ze het omgekeerde vindt. Het mooiste is natuurlijk als de Leidsche Rijners dit centrum in hun armen sluiten. Daar doen we het voor.’’

Dat is fijn, maar het gaat u vast ook om de keiharde euro’s. Paar jaar geleden was het kommer en kwel met het centrum. Het moest kleiner, er waren niet genoeg ondernemers die erin wilden stappen. Wat heeft voor de ommekeer gezorgd?

,,Dat we zijn blijven geloven in het project en stug hebben vastgehouden aan kwaliteit en goede afwerking. Met daarbij de mix van grote winkelketens en kleine, lokale ondernemers die de klanten verrassen én innovaties zoals gratis wifi en parkeren met kentekenherkenning en zonder tickets. Dat is de basis van het succes.’’

Volledig scherm
Directeur Rogier Hendriks (witte helm) van a.s.r. vastgoed is altijd in Leidsche Rijn Centrum blijven geloven. © Koen Laureij

Maar op een gegeven moment wilde a.s.r. toch graag van het winkelcentrum af?

,,Nou, Corio zou het kopen, zo was bepaald. Maar Corio werd Klépierre en dat Franse bedrijf had een andere visie. In overleg is er afscheid genomen van elkaar. Dat was een juiste beslissing.’’

Heeft het succes ook nog iets met de aantrekkende economie te maken?

,,Tuurlijk, dat heeft ook meegeholpen. Je ziet het aan de aantrekkende woningmarkt. Niemand had verwacht dat het zo snel zou gaan.’’

Zijn er eigenlijk ondernemers die spijt hebben?

,,Dat is wel grappig. Mensen die we vijf jaar geleden benaderden en die toen zeiden dat ze het zo druk hadden en het even aankeken, bellen ons nu op met de vraag of er nog een plekje te krijgen is. Dat is fantastisch om mee te maken en een teken dat er sprake is van een positieve vibe.’’

Economisch en financieel mag het beter gaan, maar het koopgedrag van de consument is nog steeds aan het veranderen.

,,Dat klopt. Ze kijken steeds meer thuis wat er te krijgen is en beslissen dan of ze on- of offline kopen. Dus moeten we ervoor zorgen we dat ook op internet vertegenwoordigd zijn. En dat we de klanten aan ons binden door te zorgen dat het hier leuk is. Met activiteiten voor kinderen, genoeg horeca en gezellige terrassen op de pleinen. Daar komen de mensen voor terug.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht