Volledig scherm
De Amsterdamsestraatweg in Utrecht. © Marnix Schmidt

Op de Amsterdamsestraatweg gebeuren de meeste ongelukken

Op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht hebben zich de afgelopen jaren de meeste ongevallen met schade of gewonden voorgedaan van de hele stad. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse voortgangsrapportage verkeersveiligheid die wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Alleen al op het stuk tussen het spoor en de Acaciastraat hebben zich 56 ongevallen voorgedaan. Het relatief hoge aantal ongevallen op deze weg maakt de straat niet per se gevaarlijker dan andere wegen. Dat komt omdat de weg bovengemiddeld lang (5 kilometer) en druk is, waardoor er doorgaans meer ongelukken gebeuren dan op een rustige, korte weg.

Utrecht heeft al plannen om de  Amsterdamsestraatweg te herinrichten, zodat hier maximaal 30 kilometer per uur gereden kan worden. In dit plan worden volgens de gemeente al oplossingen om de verkeersveiligheid op deze straat te verbeteren meegenomen. De gemeente onderzoekt nog of er vooruitlopend op de nieuwe inrichting al maatregelen mogelijk zijn.

Onveiligheid

Verder blijkt er een lichte daling te zijn van het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers tegen de landelijke trend in. Maar ondanks de daling van het aantal ongevallen neemt het gevoel van onveiligheid in de wijken niet af. 34 procent is hier ontevreden over. 27 procent van de Utrechters geeft aan vaak last te hebben van gevaarlijk verkeer in de buurt.

Per wijk zijn er verschillen in beleving van de verkeersveiligheid. Bewoners van Zuid en Oost zijn relatief positief over de verkeersveiligheid, terwijl bewoners van West relatief vaak ontevreden zijn. In Overvecht valt op dat bewoners relatief vaak last hebben van gevaarlijk verkeer. De bewoners van Leidsche Rijn hebben hier het minst vaak last van (17 procent).

In de eerste helft van 2018 zijn in Utrecht 48 ongevallen geweest die in de media zijn gekomen, waarvan twee met dodelijke afloop (Einsteindreef en de Niels Bohrweg). Volgens de gemeente speelde bij deze ongevallen de inrichting van de weg geen of geen belangrijke rol. De ongevallen zijn veroorzaakt door het gedrag van weggebruikers, zoals door rood rijden en geen voorrang verlenen. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht