Volledig scherm
Het viaduct over de Doorslag in Nieuwegein met daar bovenop de sneltramhalte Merwestein. © Google Streetview

Openhouden ‘weinig gebruikte’ tramhalte Merwestein kost miljoen

Het openhouden van de sneltramhalte Merwestein in Nieuwegein kan, maar kost een miljoen euro. Gedeputeerde Dennis Straat blijft daarom bij het voorstel van het dagelijks provinciebestuur om de halte op te heffen. ‘Maar de staten hebben het laatste woord’, aldus Straat in de statencommissie Mobiliteit.

Gedeputeerde Staten willen de tramhalte opheffen omdat aanpassing naar de nieuwe lagevloertrams hier kostbaar is en er relatief weinig reizigers gebruik maken van de halte. Die is gelegen op het viaduct over de Doorslag en dat maakt aanpassing duur. Bij andere haltes hoeft slechts het verhoogde perron afgegraven te worden. Halte Merwestein is een betonnen constructie over het water.

Kort voor de zomer ontstond ophef over het mogelijk schrappen van de halte. Onder meer D66 en de lokale partij Ieders Belang stelden schriftelijke vragen aan het college. De partijen hekelden een eenzijdig besluit van de provincie dat het openbaar vervoersaanbod in Nieuwegein beperkt. De provincie is naarstig op zoek naar besparingsmogelijkheden om tegenvallers bij de tramlijn op te vangen.

Uithoflijn

In 2020 gaan tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein dezelfde trams rijden als naar De Uithof. Dan wordt het bovendien één vervoerslijn. De nieuwe trams hebben een lage instap. Daarom moeten alle oude haltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein verlaagd worden. Dat gebeurt in de zomermaanden van 2020. Gedurende enkele weken kunnen er dan geen trams rijden. in Nieuwegein en IJsselstein.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht