Volledig scherm
Op de Uithof staan de eerste trams te wachten op de opening van de nieuwe tramlijn. © Ricardo Smit

Opnieuw extra miljoenen nodig voor Uithoflijn

UithoflijnDe aanleg van de Uithoflijn pakt vermoedelijk opnieuw miljoenen duurder uit. De risico’s op het overschrijden van het budget zijn enorm. Volgens VVD-gedeputeerde Dennis Straat zouden de uiteindelijke meerkosten kunnen oplopen tot 18 miljoen euro.

Dat bedrag komt nog boven op de al bekende overschrijding van 84 miljoen euro. Dat blijkt uit informatie die het AD heeft gekregen na een beroep op de Wet openbaarheid bestuur (Wob). De aanleg van de Uithoflijn, de nieuwe tramlijn tussen het Centraal Station van Utrecht en de Uithof, kampt met de ene na de andere tegenvaller. Afgelopen februari nog werd bekend dat de oplevering anderhalf jaar is vertraagd. Dat uitstel kost de opdrachtgevers – de provincie en de gemeente – zo’n 84 miljoen euro. Daarnaast gingen de Provinciale Statenleden akkoord met een reservepotje van zo’n 13,7 miljoen euro; een potje voor noodgevallen.

Uit interne stukken blijkt nu dat betrokkenen destijds allang wisten dat de kans levensgroot is dat het potje moest worden aangesproken. Volgens de begroting van het project moet de tram al in de zomer van volgend jaar rijden. Er liggen echter nog zoveel risico’s op de loer dat naar buiten toe een startdatum van december 2019 wordt aangehouden. Zo zijn er nog problemen met het veiligheidssysteem, te slappe grond in het stationsgebied en mogelijke trillingen op de Uithof.

Scherp houden

VVD-gedeputeerde Dennis Straat volgde de in februari opgestapte Jacqueline Verbeek op. Volgens hem is die interne planning ‘bewust’ krap gehouden. „Die gebruiken we om iedereen scherp te houden. Een krappe planning en een scherp budget moedigen iedereen aan een stapje harder te lopen. Het zou een geweldige prestatie zijn als we dat halen. ‘Als het niet lukt, en die kans is meer dan vijftig procent, kunnen de extra kosten echter oplopen tot 18 miljoen euro.”

Quote

Ik heb er geen overzicht van. En ik ga het ook niet terugreke­nen. Dat heeft geen zin

Dennis Straat

Uit de interne stukken blijkt ook dat al eind 2016 bekend was dat de oplevering van de tramlijn vermoedelijk grote vertraging zou oplopen. Hoewel de verantwoordelijke bestuurders (de Utrechtse wethouders Everhardt en Van Hooijdonk en provinciebestuurder Verbeek) hier al in het voorjaar van op de hoogte werden gesteld, zijn zowel de Utrechtse raad als de Statenleden met een kluitje in het riet gestuurd. Pas op 1 september vorig jaar werd de vertraging gemeld. 

Hoeveel extra geld dit heeft gekost, kan Straat niet zeggen. „Ik heb er geen overzicht van. En ik ga het ook niet terugrekenen. Dat heeft geen zin.” In een interview met deze krant zegt Straat met name naar de toekomst te willen kijken. ,,Ik ga nieuwe risico’s zo snel mogelijk melden en de Statenleden actiever bij het proces betrekken. Er komt nu elk kwartaal een rapport met de laatste stand van zaken.’’

Meer weten over de Uithoflijn? Lees alle stukken terug in ons dossier.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht