Volledig scherm
De Domtoren in het rugnummer. © FC Utrecht

Opvallend: FC Utrecht gebruikt honderd jaar oude foto van Domtoren in rugnummers

FC Utrecht presenteerde afgelopen zaterdag zijn nieuwe tenue voor het komende seizoen. De rugnummers van het tenue leidden tot vragen, want daarin is een foto van de Domtoren verwerkt, maar wel eentje van zo’n honderd jaar oud. Een foutje, of een bewuste keuze?

De Domtoren werd in 1920 gerestaureerd, waarna de klok een stuk omlaag werd gehaald. Tot die tijd hing de klok boven in het tweede deel van de toren. In het rugnummer is de foto te zien van voor 1920. Dat is een bewuste keuze van de club, legt woordvoerster Tamara Bouwmans uit. ,,We willen de historie van de stad in het shirt verwerken. Deze tekening gebruiken we ook op andere plekken, zoals onze website.’’

Volledig scherm
Links de Domtoren met de klok die hoog zit, rechts de toren met de klok op een lagere plek. © Het Utrechts Archief / J. Umbach / Erik van 't Woud

Het shirt ging afgelopen zaterdag voor het eerst in de verkoop, in de verbouwde fanshop in Stadion Galgenwaard. Volgens Bouwmans vliegen de shirts de deur uit, maar of er meer worden verkocht dan voorgaande jaren, is lastig te zeggen. ,,De laatste jaren verkochten we het nieuwe shirt pas op de open dag. Dit jaar vroegen veel fans om het shirt al voor de zomervakantie te verkopen, zodat ze hem aan kunnen trekken in de vakantie.’’

Ook de trainingsoutfit en de outfits voor dagelijks gebruik verkopen goed, zegt Bouwmans. Het uitshirt wordt pas later voor het eerst getoond. Voor het eerst is Nike de kledingsponsor van de ploeg. Nike vervangt Hummel. En er is meer veranderd: ook de namen van de spelers boven het rugnummer zijn terug. Vorig jaar stond daar een sponsornaam.

Volledig scherm
Het nieuwe shirt van FC Utrecht. © FC Utrecht

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht