Volledig scherm
Ook de rest van de Domtoren krijgt een stalen jasje aan. © Angeliek de Jonge

Over drie weken wordt de Dom gehuld in de grootste steigerjas van Nederland

Waar een deel van de 112 meter hoge toren al even ‘ingepakt’ is in steigers, krijgt nu ook de rest van de Dom een stalen jasje aan. „In de zomer zie je alleen nog aan de contouren dat dit de Dom is.” Tot 2023 blijft de Dom dan in dat omhulsel; na de restauratie moet de toren er weer zo’n veertig jaar tegenaan kunnen.

Een handjevol voorbijgangers staat - de mobiele telefoon in de aanslag - langs wit-rode linten op het Domplein. De linten schermen de bewonderaars af van de bouwvakkers die een stalen constructie rondom de toren monteren. Op deze grote ‘consoles’, stalen palen van 9 meter hoog en vanaf 2,5 ton zwaar, wordt vanaf deze week de basis van de steigers gebouwd die nodig zijn voor de restauratie van de Dom. 

Op 22 maart moet deze basis staan en wordt ‘ie verder ingevuld met steigers. Ook de omgeving van de toren gaat de komende drie weken veranderen: de oost- en westkant (Servetstraat en Domplein) worden deels overkapt met veiligheidsdaken van 5 meter hoog. „Voor de bouwvak moet de Dom helemaal ingepakt zijn”, zegt torenbeheerder Jaap van Engelenburg. „De steigers bedekken zo’n 100 meter van de toren, de laatste 12 meter en 32 centimeter blijven vrij. Daarmee heeft Utrecht dan de hoogste steiger van Nederland.” 

Tien jaar geleden werd Van Engelenburg torenbeheerder van de Dom en nog acht andere torens in de regio. Van Engelenburg constateerde in 2015 als eerste dat de Dom aan restauratie toe was: toen vond hij loslatend voegwerk en afbrokkelende stenen. 

Steen voor steen

Als de steigers staan kunnen steenhouwers en restaurateurs aan het werk. Wanneer ze beginnen is nog niet duidelijk, wat ze gaan doen wel: steen voor steen wordt bekeken of deze toe zijn aan vervanging- of restauratie. Alle informatie wordt, ook steen voor steen, opgeslagen in een database zodat precies kan worden teruggevonden wat de staat en de levensverwachting van de steen is. „Tijdens de voorbereidingen zijn we 33 soorten steen in de toren tegen gekomen”, vertelt Van Engelenburg. „De Dom kent nog veel authentiek, 14de-eeuws natuursteen. Een deel daarvan is aan vervanging toe.”

Tijdens de restauratie blijft de toren gewoon open: bezoekers kunnen nog steeds naar boven klimmen en ook de stadsbeiaardier blijft spelen zolang het kan. Ook de klokken, die vier keer per uur te horen zijn, zullen vaker stil vallen. „Als de restaurateurs aan het werk gaan, zal het tussen 07.00 en 17.00 uur stil zijn.”

Sinds haar geschiedenis, die begon in 1382, heeft de Dom meerdere keren in de steigers gestaan. ‘Recent’ tijdens een verbouwing van 1973 tot 1975, daarna tijdens de ruimtevaartmanifestatie Space ’86 in 1986 en tijdens het kunstevenement Panorama 2000 in 1999. Tijdens deze laatste twee evenementen had de Dom een lift waar bezoekers mee naar boven konden. „Die lift willen we tijdens deze verbouwing wéér”, vertelt Margot Kat van de gemeente. „Aan de noordzijde van de toren, de kant waar de VVV zit, komt een goederenlift, ernaast willen we een personenlift plaatsen. Utrechters die slecht ter been zijn kunnen zo ook eens de toren op. Een mooi idee, maar het is veel geregel en duur. Of het gaat lukken is onduidelijk.” 

  1. Van heinde en ver in de rij voor de Uithoflijn: tramfanaten halen hun hart op tijdens eerste echte rit

    Van heinde en ver in de rij voor de Uithoflijn: tramfana­ten halen hun hart op tijdens eerste echte rit

    In iedere bocht langs de route staan ze. Telefoons en cameraatjes in de aanslag, erachter een gefronst gezicht dat in opperste concentratie het ultieme beeld probeert te schieten. Wie denkt dat het een bijzondere bolide is waar ze op wachten zit er ver naast: het is de eerste, met publiek gevulde Tram 22, ofwel de Uithofijn. Tientallen geïnteresseerden konden vandaag gratis een ritje meerijden.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht