Partijen in Utrechtse raad willen af van anonieme reacties op gemeentebeleid
Wie reageert op plannen van de gemeente Utrecht, wordt voortaan gevraagd om zijn naam, e-mailadres of telefoonnummer daarbij openbaar te maken. Nu worden deze gegevens nog afgeschermd, maar een aantal partijen in de gemeenteraad wil af van een anonieme discussie.
Iedere inwoner heeft de mogelijkheid om commentaar te leveren op plannen van de gemeente. Dat geldt voor individuele burgers, maar ook voor organisaties zoals een kinderboerderij of de plaatselijke McDonalds. Zo’n formele reactie wordt ook een zienswijze genoemd. Alle reacties op aangekondigd beleid verschijnen in het openbaar.
Bij de gemeente Utrecht werkt het zo dat de naam van de afzender voor publicatie wordt vervangen door een nummer. Daarop klinkt nu kritiek. Gert Dijkstra, fractievoorzitter van EenUtrecht, zegt: ,, Dit maakt het gesprek over belangrijke onderwerpen in stad anoniem en het belemmert een goed debat, voorafgaand aan besluitvorming.” Ook zou het ervoor zorgen dat eventuele belangen van brievenschrijvers niet duidelijk zijn voor betrokkenen.
Gedoe
Dijkstra ziet de cijfers liever verdwijnen. Zijn partij dringt aan op een systeem waarbij de naam en eventuele contactgegevens openbaar worden na toestemming van de afzender. Dit voorstel wordt gesteund door CDA, ChristenUnie en Volt. ,,Waarom zoveel gedoe over nummertjes? Nou, dit is voor ons en de andere partijen een eerste stap naar meer transparantie bij de gemeente.”
Het voorstel van de partijen is als volgt: alle Utrechters die een zienswijze sturen moet gevraagd worden of zij er bezwaar tegen hebben dat hun gegevens openbaar worden. Is dat niet het geval, dan wordt de informatie gepubliceerd. Wel zou de gemeente alle indieners vooraf goed moeten voorlichten over de mogelijke nadelen. ,,Dat is de belangrijkste voorwaarde, daarna kan iedereen een eigen afweging maken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
POLL
FC Utrecht presenteert opvallend tenue: tijgerprint in zwart en roze
FC Utrecht-fans die liefhebber zijn van een tijgerprint kunnen in hun handen wrijven. Het nieuwe uittenue van de club heeft namelijk een bijzondere samenstelling. -
PREMIUM
Bas Dost terug in de eredivisie: ‘FC Utrecht straalde vanaf minuut één uit dat ze me echt wilden hebben’
Met het ondertekenen van een contract voor één seizoen in de Galgenwaard volgt Bas Dost (33) in de eerste plaats zijn hart. ,,Er waren clubs waar ik veel meer kon verdienen, maar FC Utrecht gaf me het beste gevoel”, zegt de spits die transfervrij overkomt van Club Brugge. -
PREMIUM
‘Aanslag’ met explosief heeft buurt in z'n greep: burgemeester vindt actie ‘bizar’
Een met opzet veroorzaakte ontploffing bij een woning in Hoef en Haag is voer voor volop speculatie in de buurt. Politie en burgemeester spreken van een gerichte actie tegen een gezin aan de 2de Poortstraat. Om veiligheidsredenen blijft hun woning zeker 10 dagen op slot. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
PREMIUM
Robins dochter kan plots niet meer terecht op kinderopvang: ‘Wat moet ik nu? Stoppen met werken?’
‘Binnen een maand heeft je kind geen opvangadres meer, het contract wordt bij deze beëindigd.’ Tientallen ouders in de regio Utrecht krijgen dit bericht, vanwege een groot personeelsgebrek in de kinderopvang. Maar wat moet je dan?
-
Burgemeester Stichtse Vecht gooit Tienhovens chalet op slot na explosie
De burgermeester van Stichtse Vecht sluit het chalet in Tienhoven, waar vanochtend vroeg een explosie plaatsvond. Voor hoe lang, is niet bekend gemaakt. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.
In samenwerking met indebuurt Utrecht