Peperdure parkeergarage onder Jaarbeursplein ‘stiekem’ open

VideoAutomobilisten zijn enthousiast over de gloednieuwe parkeergarage onder het Jaarbeursplein in Utrecht. Maar een openingsfeestje komt er niet, ondanks dat de gemeente er vijftig miljoen euro aan uitgaf.

De drie ondergrondse etages bieden plek aan 778 auto’s, waarvan 42 met elektrische oplaadpunten. Het oogt fris door rode wanden en gele vlakken op de vloer. Nergens is het kille beton te zien dat parkeergebouwen vaak kenmerkt. De tientallen pilaren storen niet door hun ranke vorm.

Automobilisten reageren vol lof. ,,Prachtig’’, oordeelt Ben Sihasale uit Groningen. ,,Het is ruim opgezet en voelt prettig aan.’’

Volledig scherm
De nieuwe parkeergarage onder het Jaarbeursplein: parkeergarage Croeselaan. © Foto Ruud Voest

Een gezin uit Twente, dat een musical in het naastgelegen Beatrixtheater bezoekt, prijst het licht en ook de ruimte. ,,Geweldig‘’, luidt het oordeel. Ze hadden de parkeergarage niet van te voren opgezocht; het navigatiesysteem van hun Tesla wist al van het bestaan af. 

Stilte

Parkeergarage Croeselaan, zoals de officiële naam luidt, ging op 15 oktober in relatieve stilte open. Alleen een bericht op projectwebsite CU2030 markeerde de afsluiting van een de grootste gemeentelijke projecten in het Stationsgebied. De bouw duurde drie jaar duurde en kostte zo’n vijftig miljoen euro.  

Een officiële opening komt er niet, blijkt uit navraag bij de gemeente. Een woordvoerder meldt dat het de bedoeling was om de parkeergarage te openen tijdens de feestelijke heropening van het Jaarbeursplein, vorige maand. Maar omdat de bouw langer duurde, ging dat niet door. Het bouwwerk was toen wel onderdeel van de rondleiding op en rondom het plein voor journalisten, voegt de woordvoerder er aan toe.

Poffertjes

Dus geen ballonnen, poffertjes en glimmende wethouder die een lint bij de ingang doorknipt. Dat is ook herleidbaar naar de aanloop tot de bouw. Een groot deel van de Utrecht politiek zat helemaal niet te wachten op de nieuwe parkeergarage en al helemaal niet om zelf voor de kosten op te draaien.

De oude, bovengrondse parkeergarage aan de rand van het plein moest enkele jaren geleden plaatsmaken voor de aanleg van de nieuwe tramlijn. Omdat in de directe omgeving veel kantoren en woningen worden gebouwd, moesten er volgens landelijke regelgeving nieuwe parkeerplekken bij komen. En omdat de gemeente veel verdient aan de nieuwe gebouwen in het stationsgebied, werd met tegenzin tot de bouw van de parkeergarage besloten. Commerciële bedrijven wilden er niet in investeren, waardoor de gemeente zelf opdraaide voor de kosten.

Een peperdure parkeergarage pal naast het Centraal Station, terwijl de gemeente juist het gebruik van de auto in het centrum wil ontmoedigen, lag niet goed in de Utrechts politiek. Nadat het aantal parkeerplekken in het plan flink werd verminderd, ging de linkse meerderheid in 2014 met pijn in het hart akkoord. Ook werd afgesproken om de garage over een paar jaar te verkopen, mits er vraag naar is.

Quote

We vinden het ouderwets om praktisch onder het grootste station een parkeerga­ra­ge te bouwen

Thijs Weistra, GroenLinks

En nu is ’ie er dus. Automobilisten hebben een zee van ruimte. Op een doordeweekse middag staan er ruim vijftig auto’s, de onderste etage is helemaal leeg. Dat zal de komende jaren veranderen. Onder meer het WTC (het nieuwe handelsgebouw aan het Jaarbeursplein), de NS en hotels gaan een flink aantal plekken gebruiken. Parkeren kost 3,80 euro per uur. De ingang aan de Croeselaan is alleen vanuit één rijrichting te bereiken. 

Ook VVD-raadslid André van Schie viel het op dat er weinig ruchtbaarheid aan de garage is gegeven. Hij moest de afgelopen weken flinke moeite doen om te achterhalen wanneer de parkeergarage zou openen. ,,Ik ben direct even gaan kijken, want ik ben er erg trots op. We hebben er hard voor gevochten. Het is wel een beetje vreemd om zo’n groot project niet feestelijk afsluiten. Een officiële opening geeft ook blijk van dank voor de inzet van bijvoorbeeld de aannemer en architect.’’

Van Schie wijst ook op de voordelen van voor inwoners van de stad. ,,Iedereen die een paspoort moet ophalen, kan weer fatsoenlijk dicht bij het Stadskantoor parkeren. Dat is een uitkomst voor mensen die bijvoorbeeld niet goed ter been zijn.’’

Ouderwets

Wat GroenLinks betreft was de bouw niet nodig geweest, blikt raadslid Thijs Weistra terug. ,,Op basis van eerdere afspraken en verouderde parkeernormen was er weinig meer aan te doen. We vinden het ouderwets om praktisch onder het grootste station een parkeergarage te bouwen.’’ Over het al dan niet organiseren van een officiële opening heeft Weistra geen mening.

VVD’er Van Schie denkt er grappend hardop over na om zelf een openingsfeestje te organiseren. ,,Met bitterballen en oldtimers rondjes rijden door de garage.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht