Volledig scherm
Buurtbewoonster Liesbeth Heikens bij de ingang van de Vrije School aan de Maliebaan. © Angeliek de Jonge

Petitie tegen autovrije Maliebaan al honderden keren ondertekend

VIDEOBuurtbewoners zijn een petitie gestart om de gemeentelijke plannen voor een autovrije Maliebaan in Utrecht van tafel te krijgen. In twee dagen tijd is de petitie al meer dan vijfhonderd keer ondertekend. 

Het verzet tegen het autovrij maken van de middenbaan van de Maliebaan breidt zich uit. Buurtbewoners hebben deze week een petitie opgesteld om de gemeente Utrecht, en in het bijzonder verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk, op andere gedachten te brengen. Donderdag was de petitie al meer dan vijfhonderd keer ondertekend.

Bestemmingsverkeer

In de petitie wordt gepleit voor een andere oplossing, omdat de gemeentelijke variant (de zogeheten variant 3+) leidt tot een enorme toename van (zwaar) verkeer op de ventwegen. In het voorstel van de buurt wordt de Maliebaan ingericht als ‘fietsstraat met de auto te gast’, vergelijkbaar met de Maliesingel. Alleen bestemmingsverkeer voor de Maliebaan, Maliestraat en de 1e en 2e Korte Baanstraat rijdt over de ventwegen, aldus het voorstel.

Bewoonster Liesbeth Heikens zegt dat er massaal steun is van bewoners voor dit voorstel. ,,We zijn langs alle huizen gegaan. En hebben mensen gesproken die dagelijks de Maliebaan gebruiken, onderwie ouders van de Vrije School Utrecht. De reacties waren overweldigend. Je proeft het onbegrip en voelt het wantrouwen jegens de gemeente die haar eigen voorstel wil doordrukken.’’ Aan de laan zitten naast de basisschool, verschillende kinderdagverblijven, tal van kantoren en bedrijven. Ook gebruiken vrachtwagens en touringcars op weg naar het Spoorwegmuseum, Centraal Museum en Museum Catharijneconvent de Maliebaan.

Sluipverkeer

De bewoners hopen met de petitie samen met de gemeente en de belanghebbenden het nieuwe voorstel verder uit te werken. ,,We bieden de petitie aan wanneer die ‘voltooid’ is. Het is nu een tussenstand. Zaterdag komt het verzoekschrift online. Te vinden op de site www.petities.nl onder de naam Houd de Maliebaan open! Dan kunnen omwonenden die te maken krijgen met sluipverkeer als de middenbaan autovrij wordt, reageren. Het gaat dan om bewoners aan de Wolter Heukelslaan, Mgr. van de Weteringstraat, Oudwijkerdwarsstraat, maar ook de Van Ostadelaan, Homeruslaan en ’t Goylaan. Zij krijgen straks meer verkeer.’’

Volgens Heikens is de gemeentelijke leus bij het voorstel , ‘minder auto’s, meer groen’, misleidend. ,,Door het autoverkeer naar de ventwegen te brengen, breng je ook de fijnstof naar de huizen. Berekeningen gaan uit van mogelijk 6.000 auto’s die dagelijks over de ventwegen gaan rijden.‘’

Spitsuren

,,Het echte probleem is het kruispunt met de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat, waar het verkeer vastloopt omdat de gemeente de stoplichten wil weghalen. Wij stellen voor alleen de stoplichten bij de ventwegen te verwijderen en niet die bij de middenbaan. Dat is veiliger. Het kruispunt wordt overzichtelijker in de spitsuren zeggen verkeersdeskundigen. Bestemmingsverkeer vermengt zich dan niet met het doorgaande verkeer. Pas na een gedegen verkeersstudie zou je kunnen besluiten de stoplichten op de middenbaan weg te halen.’’

,,Tot slot is het misleidend dat de gemeente stelt dat er meer groen bijkomt. Dat groen ligt er al. Het asfalt blijft gewoon liggen, er komen misschien alleen een paar krokussen bij.’’

Eerder dit jaar maakten wij onderstaande video over de Maliebaan.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, opmerking, foto of video? Stuur ze ons door op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht