Volledig scherm
Bezoekers van de foodmarket in Enschede kijken rond. © Reinier van Willigen

Plannen voor ‘foodhal’ in Utrecht op de lange baan

Het fenomeen foodhal wint aan populariteit. Toch is de kans klein dat zo’n eethal de komende jaren in Utrecht verschijnt.

De Utrechtse ondernemer Roy van Delft is al jaren zonder enig succes bezig met het openen van een foodhal in Utrecht. ,,Ik verwacht in de komende twee, drie jaar geen wezenlijke foodhal.’’

In steeds meer plaatsen vind je tegenwoordig een foodhal. Dat zijn overdekte hallen met verschillende en onderscheidende eetstijlen, zoals Marokkaanse, Poolse, Libanese, Hawaïaanse en Vietnamese hapjes en gerechten. Het fenomeen is overgewaaid uit Singapore en de VS. In Nederland is het aantal foodhallen in korte tijd gegroeid van vier naar dertien. Behalve in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn er ook (plannen voor) foodhallen in Enschede, Groningen, Breda, Alkmaar, Hilversum of Arnhem.

V&D-gebouw

Volledig scherm
Verschillende exotische hapjes en gerechten op de foodmarket in Enschede. © Reinier van Willigen

Volgens Van Delft, onder andere eigenaar van culinair organisatiebureau Captain Tasting, is Utrecht conservatief op horecagebied. Twee jaar geleden ketste een plan van Van Delft voor een mega-wijnwinkel en ‘foodmarket’ in het leegstaande V&D-gebouw af, doordat de verhuurder van het pand met andere gegadigden in gesprek ging. Voor Van Delft verdween het plan daarmee niet van tafel, maar een geschikt, karakteristiek pand is vooralsnog niet gevonden voor zo’n foodhal met 20 tot 25 eetstijlen, in combinatie met een wijnwarenhuis.

,,We hebben verschillende karakteristieke panden bekeken. Een locatie is alleen geschikt als het pand een horecafunctie heeft. Bezoekers moeten er kunnen eten. De foodhal moet ook zeven dagen in de week open zijn. Dat betekent dat een bestemmingsplan gewijzigd moet worden. De medewerking van de gemeente is nodig’’, licht Van Delft toe.

Niet alleen moet de gemeente meewerken door het bestemmingsplan te wijzigen. Ook het probleem van trage regelgeving belemmert een foodhal in Utrecht. Als omwonenden bezwaar aantekenen, wordt de procedure met jaren vertraagd. Vastgoedondernemers willen daar niet op wachten en haken af, is de ervaring van Van Delft.

Werkspoorgebied

Zo zouden oude fabrieksgebouwen met kantoren in het Werkspoorgebied, vlak bij station Zuilen, ideaal zijn voor een foodhal. ,,Tot nu toe is dat geen succes geworden. De buurt wil het niet omdat ze vreest voor overlast’’, aldus Van Delft. Een plan voor een foodhal in het oude postkantoor sneuvelde al eerder.

Guido Verschoor van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners zegt dat het moeilijk is om een foodhal te openen in de Utrechtse binnenstad. ,,Als het horecabeleid streng is, wordt het een lastig verhaal. Utrecht heeft een specifiek horecabeleid met een duidelijke visie, ingevuld tot op straatniveau. In industriële panden die al lange tijd leeg staan, moet een foodhal wel mogelijk zijn’’, is zijn inschatting.

Korenbeurs

In andere steden zijn er wel mogelijkheden. Zo komt in september in de voormalige Korenbeurs in het centrum van Arnhem een kleinschalige foodhal met 12 internationale keukens. Nadat er een wedstrijd was uitgeschreven voor de herbestemming van het pand, won het plan voor een foodhal de contest, aldus Verschoor.

Verschoor wijst er overigens op dat Utrecht wel een foodhal heeft in The Wall in Leidsche Rijn. FoodExplore ging afgelopen zomer open met twintig verschillende stands.

In de nieuwe in maart verschenen horecanota van de gemeente Utrecht komt het woord foodhal niet voor. Toch biedt Utrecht mogelijkheden voor een dergelijk concept, zegt woordvoerder Karen Salden. ,,We kijken als gemeente altijd of er mogelijkheden en ruimtes zijn, maar dat valt niet mee. De druk op panden is groot. We juichen nieuwe initiatieven toe maar houden ook rekening met de belangen van andere omliggende foodleveranciers.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht