Pleidooi voor boren metrotunnel onder Utrechtse binnenstad naar Uithof
Een groep betrokken Utrechters, verenigd in de Actiegroep Geboorde Tramtunnel roept Utrecht op de mogelijkheden voor een metrolijn tussen De Jaarbeurs en Science Park Utrecht op De Uithof te onderzoeken.
De initiatiefnemers menen dat dit met de nieuwste boortechnieken kan zonder overlast in de binnenstad en goedkoper is dan de aanleg van een spoorlijn naar De Uithof. Daarmee kan bovendien aantasting van natuur en landschap rond het universiteitsgebied worden vermeden.
In de Utrechtse OV-terminal doen initiatiefnemer en architect Jan Maarten Dalmeijer, ruimtelijk adviseur Nander van ’t Klooster en Michiel Sypkens Smit vrijdagmiddag hun verhaal. Ze willen daarmee een steen inde vijver gooien in de hoop dat hun idee wordt opgepakt.
Internetforum
Dalmeijer omschrijft de actiegroep, die op een internetforum is ontstaan, als een verzameling academici van verschillende disciplines, maar zijdelings allemaal betrokken bij stadsontwikkeling. ,,Er zijn ook deskundigen uit de vervoerswereld bij.” Van ’t Klooster: ,,We hebben geen politieke kleur. Daardoor kan niet gezegd hebben ‘daar heb je X weer’.”
Wat Dalmeijer en medestanders in eerste instantie voor ogen staat is een geboorde tunnel vanaf de Jaarbeurs richting De Uithof waardoor een tram rijdt met stations in de OV-terminal, de binnenstad en De Uithof. Een dergelijke tunnel is vanwege de zandgrond onder de stad relatief eenvoudig te bouwen, eenvoudiger dan de metro in Amsterdam, betoogt Dalmeijer. ,,De stad staat op een dik zandpakket, de binnenstad is daarom niet onderheid, zelfs de Dom niet, alleen Hoog Catharijne wel, dus daar moet de lijn omheen.”
Barcelona
De gloednieuwe ondergrondse verbinding van het vliegveld van Barcelona met de Catalaanse hoofdstad dient als inspiratiebron. Maar ook in eigen land heeft de tunnelbouw een enorme vlucht genomen. Daardoor zijn projecten mogelijk die twintig jaar geleden niet haalbaar leken, betoogt de actiegroep.
Een tunnel boren is kostbaar, maar minder duur dan de spoorlijn die ingenieursbureau Arcadis twee jaar geleden al schatte. Dat bureau becijferde de kosten tussen een half en anderhalf miljard euro. Het boren van de Hubertustunnel in Den Haag kostte volgens Dalmeijer 100 miljoen euro per kilometer. De afstand van de Jaarbeurs tot het UMC Utrecht bedraagt hemelsbreed minder dan vijf kilometer. Overigens komen bij de boorkosten nog de stations, de tramlijn en alle installaties. ,,We beseffen dat het klimaat voor grote infrastructurele projecten nu in Utrecht niet mee zit, maar het hoeft niet uit de hand te lopen.”
Spitsuren
Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan de bovengrondse tramlijn naar De Uithof, die met tientallen miljoenen budgetoverschrijding en vertraging eind volgend jaar moet worden opgeleverd. Vervoerskundigen voorzien dat deze verbinding over een jaar of vijf alweer overvol zit in de spitsuren. Daarom deed Arcadis twee jaar geleden al een verkenning naar de aanleg van een volwaardige treinverbinding met het gebied. In het regeerakkoord staat hierover ook een zinsnede opgenomen.
Dalmeijer: ,,We worden niet gehinderd door een overmaat aan kennis, maar hebben wel helikopterview over de stad. Omdat de stad ons aan het hart gaat, willen we graag van dienst zijn. Onze oproep is: zie deze mogelijkheid niet over het hoofd. Er zullen mensen zijn die het borrelpraat noemen, of luchtfietserij. Dat wil ik dan wel eens zien. Als het onderzocht wordt en niet mogelijk blijkt. Het zij zo.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Agenten ruiken sterke wietgeur, automobilist in Utrecht aangehouden
Utrecht -
PREMIUM5
Hoe ontstaat MS? ‘Meeste mensen krijgen eerste verschijnselen rond hun 30ste’
Vandaag is het Wereld MS Dag. Wat zijn de symptomen van MS - voluit multiple sclerose - en kun je ooit genezen van deze chronische auto-immuunziekte? Prof. Dr. Guy Laureys, neuroloog in het Universitair Ziekenhuis Gent, geeft uitleg over het ziekteverloop. ,,Er is een genetische component, maar ook omgevingsfactoren kunnen het risico op MS vergroten.” -
Het kan weer: onder de Rode Brug door naar de binnenstad van Utrecht varen
De Rode Brug over de Vecht in Utrecht gaat na bijna een jaar tijdelijk weer open voor de pleziervaart. Boten die hoger zijn dan twee meter en de stad in willen varen, hoeven niet meer om te varen via het Amsterdam-Rijnkanaal.Utrecht -
PREMIUM
Hockeysters SCHC missen landstitel na anticlimax in shoot-outs: ‘De emoties komen nog wel weer terug’
Het verdriet van 2022 herhaalde zich in 2023. De hockeysters van SCHC grepen vanmiddag voor het tweede opeenvolgende jaar naast de landstitel. Na 120 minuten hockey tegen Amsterdam moesten shoot-outs de beslissing brengen. Die verliepen desastreus voor de thuisploeg.Bilthoven, De Bilt -
met video's
Pinoké verrast Bloemendaal in historische mannenfinale, hockeysters Amsterdam na shoot-outs kampioen
De hockeyers van Pinoké zijn voor het eerst de 93-jarige geschiedenis van de club landskampioen geworden. In de tweede wedstrijd van de finale was de ploeg van trainer en oud-international Jesse Mahieu met liefst 0-4 te sterk voor Bloemendaal, dat de afgelopen twee jaar de titel pakte.Bilthoven
-
Vogelpoep en insectenresten zijn hardnekkig, maar met dit trucje is je auto zo weer schoon
-
-
-
Kun je dat contract van die gehaaide telefonische verkoper nog ongedaan maken?
‘Nee’ zeggen tegen een getrainde, telefonische verkoper is niet altijd makkelijk. Zeker niet als een energiebedrijf dolgraag een contract met je wil afsluiten. In deze rubriek legt Consumentenbond-redacteur en onderzoeker Marco van ’t Woudt je rechten als consument uit. Deze week: er is je een contract aangepraat, wat nu? -
PREMIUM
Dankzij het speurwerk van Robin vinden Joden hun Utrechtse familie terug op bewegend filmbeeld
Verhalen van nabestaanden raken hem, steeds weer. Daarom blijft hij vertellen over Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Utrecht werden gedeporteerd. Deze week beleefde Robin van Essen (52) uit Utrecht enkele zeer memorabele momenten, want dankzij hem zagen nabestaanden voor het eerst bewegend beeld van hun voorouders vlak voor hun transport naar Auschwitz.Utrecht