Volledig scherm
© Frans Kanters

Politiek en reizigers boos over uitvallen busritten wegens te weinig chauffeurs

Statenleden en reizigersorganisatie Rover reageren bezorgd, boos en verontwaardigd op de uitval van tientallen ritten bij streekvervoerder Syntus door personeelstekort. Ook U-OV meldt desgevraagd dat bussen geregeld niet kunnen rijden door gebrek aan chauffeurs.

Met name oppositiepartijen PvdA en SP zijn hevig ontstemd over de rit-uitval. Ze zien die vooral als een gevolg van de aanbestedingsprocedure waarbij busmaatschappijen tegen een zo laag mogelijke prijs inschrijven om in Utrecht te mogen rijden. Dat gaat volgens de twee partijen uiteindelijk ten koste van de arbeidsvoorwaarden, waardoor te weinig mensen voelen voor het vak van buschauffeur.

,,Dit is al jaren een probleem. Dat wordt deels veroorzaakt door de aantrekkende economie, maar er is ook een rol voor de provincie”, aldus Statenlid Julie d’Hondt (PvdA). ,,De gedeputeerde  heeft het over de vrije markt, maar als de bussen niet rijden, gaat er toch iets mis.” Haar SP-collega Menno Boer: ,,Het was te verwachten. Wie consequent zijn personeel als vuil behandelt, zal nu de portemonnee moeten trekken.” 

Hard en zakelijk

Huib van Essen (GroenLinks) zegt juist dat de arbeidsvoorwaarden een zaak van de busbedrijven zijn en de provincie zich daar niet in moet mengen. Hij is wel verbolgen over het vervallen van busritten. ,,We moeten scherp zijn op gemaakte afspraken en de vervoerder daar aan houden. Dat mag een hard en zakelijk gesprek zijn.” Diverse Statenleden willen tijdens de commissievergadering aanstaande maandag gedeputeerde Dennis Straat (VVD) op het matje roepen.

Die laat weten van Syntus te verwachten dat het met spoed alle maatregelen neemt om de schade voor reizigers zo klein mogelijk te maken. ,,Het bedrijf moet aangeven hoe het het personeelstekort structureel wil oplossen.” Straat haalt de verklaring van Syntus aan dat de bestanden van uitzendorganisaties opdrogen, maar voegt daaraan toe dat ‘het aan de vervoerder is om tijdig en adequaat in te spelen op zulke personeelsproblemen. Dat is niet gebeurd en daar zijn reizigers nu de dupe van.’

Vergunning

Eerder deze week maakte streekvervoerder Syntus bekend op sommige dagen 85 ritten, ofwel vier procent van het totaal, te moeten schrappen door personeelstekort. Stadsvervoerder U-OV laat weten ook geregeld bussen niet te kunnen laten rijden bij gebrek aan chauffeurs. Beide bedrijven hebben een vergunning van de provincie om hier te mogen rijden.

Beide busmaatschappijen signaleren dat de groeiende werkgelegenheid zorgt voor een tekort aan personeel en zeggen alleen ritten te schrappen waar vaak bussen rijden en de capaciteit dat toelaat. Bij U-OV zit inmiddels kantoorpersoneel dat de vereiste papieren heeft weer op de weg om uitval van ritten te beperken, laat woordvoerder Arjan van Dijk weten. ,,Vandaag bijvoorbeeld rijden we 5023 ritten en vallen er 42 uit”, aldus  Van Dijk. Volgens hem treft dat niet één of enkele lijnen in het bijzonder. ,,We proberen juist de overlast te spreiden, zodat niet één groep reizigers de dupe is. We verwachten in oktober weer helemaal volgens de dienstregeling te kunnen rijden.”  

Checken

Lotte Hendriksen van Syntus gebruikt soortgelijke bewoordingen en zegt dat de geschrapte ritten elke nacht in de vervoerssystemen worden doorgevoerd, zodat die worden meegenomen in online-reisadviezen. ,,We adviseren reizigers dan ook altijd hun reis van te voren te checken.” Ook zegt Hendriksen dat de ritten die vervallen zorgvuldig worden gekozen. ,,Als een rit vervalt, zal de volgende bus wél rijden.”

Reizigersorganisatie Rover is niet verrast, aldus woordvoerder Chris Vonk. ,,Er gaat relatief veel personeel met pensioen en er is krapte op de arbeidsmarkt. Vervoerders kunnen wel mensen met lokkertjes proberen binnen te halen, maar dat doen transportbedrijven ook. Voor reizigers is het heel vervelend, maar er is helaas weinig aan te doen.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht