Volledig scherm
Een bus van U-OV op Utrecht Centraal, waar vanwege de goede bezetting bussen wel continu blijven rijden. © Sem van der Wal

Primeur in provincie Utrecht: bus op bestelling

Voor het eerst gaan in de provincie Utrecht bussen rijden die alleen nog op afroep beschikbaar zijn. In en rond Houten begint in december een proef op drie lijnen. Bedoeling is dat veel meer lijnen in de provincie soortgelijk openbaar vervoer gaan krijgen.

Met deze nieuwe werkwijze wil de provincie buslijnen die vanwege de geringe bezetting zwaar onder druk staan, toch behouden. Vooral in het buitengebied dreigen lijnen te verdwijnen, doordat ze vervoerder U-OV (Qbuzz) en de provincie (subsidieverstrekker) te veel geld kosten.

„We slaan een andere weg in door de lijnen flexibel aan te bieden”, stelt provinciewoordvoerder Ron van Dopperen. „Met minder aanbod of zelfs het verdwijnen van lijnen zijn reizigers niet blij”, verklaart hij de keuze voor het alternatieve aanbod rond Houten en Het Eiland van Schalkwijk, het poldergebied rond Schalkwijk.

Toekomst

De verandering met ingang van de nieuwe dienstregeling op 9 december is een primeur met het oog op de toekomst. „We zijn al druk bezig met het invoeren van dit soort vormen van vervoer elders in de provincie”, stelt Van Dopperen. „Dit is de eerste ronde, maar daar blijft het niet bij.”

Vanaf de nieuwe dienstregeling rijden bussen alleen als reizigers een rit bestellen op de betreffende lijnen (45, 49 en 149). Dat bestellen kan via een app op de telefoon of via een telefoonnummer. Bedoeling is dat zoveel mogelijk bestelde ritten gecombineerd worden, zodat de bussen niet alsnog bijna leeg op pad gaan. „We gaan individuele ritten combineren.”

Vergelijkbaar met Uber

Quote

Het is flexibel en toch snel vervoer, met kleinere taxibussen die zijn aangepast op de vraag

Ron van Dopperen

De provincie stelt zich te realiseren dat deze vorm van vervoer op maat niet eenvoudig is. „Hiervoor is goede communicatie noodzakelijk, ook om aan de punctualiteit te kunnen voldoen.” De vergelijking met taxiritten blijkt niet onterecht: „Het is flexibel en toch snel vervoer, met kleinere taxibussen die zijn aangepast op de vraag. Zoals een regiotaxi en ook wel een beetje vergelijkbaar met taxidienst Uber.”

De lijnen in en rond Houten blijven zoals ze zijn en worden ook uitgebreid met haltes in Tull en ’t Waal en Molenbuurt. Enige uitzondering is lijn 49, die als lijn 281 van en naar De Uithof gewoon blijft rijden. Pluspunt noemt de provincie dat het nieuwe aanbod op afroep dagelijks tussen zes uur ’s morgens en middernacht bereikbaar is voor bewoners.

Zorgen

ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) Utrecht volgt de ontwikkelingen nauwlettend. Voorzitter Jan van Leijenhorst: „Niet meer aanbodgericht maar vraagafhankelijk werken is een ontwikkeling die we op veel plekken zien. Onze vraag is vooral of de ontsluiting gewaarborgd blijft en bewoners een goede vorm van openbaar vervoer houden. We staan niet afwijzend tegen deze vorm, die ontstaat door de druk op het ov-systeem.”

Toch vreest Van Leijenhorst dat de proef die twee jaar duurt een voorbode is voor meer en dat in de toekomst alleen nog geïnvesteerd wordt in ‘rode lijnen’. Dit zijn lijnen waar veel reizigers opstappen, zoals de lijnen van en naar de Uithof. De zorg van ROCOV Utrecht is dat op andere lijnen uiteindelijk alleen een soort buurtbus met vrijwilligers of een particuliere vervoerder actief blijft. „Wij blijven de toegankelijkheid van het ov-systeem daarom toetsen en zeer kritisch volgen.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht