Volledig scherm
© Archieffoto anp

Provincie Utrecht ziet niets in voornemen om overdag ook met 130 over A2 te rijden

De provincie Utrecht ziet het niet zitten dat automobilisten na deze zomer overdag 130 kilometer per uur mogen rijden op de A2.

Provinciale Staten staan op het punt een motie aan te nemen waarin wordt geageerd tegen het voornemen van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen om de maximumsnelheid overdag te verhogen. 

Daarmee steunt de provincie de gemeenten langs de A2 – Stichtse Vecht en De Ronde Venen – die faliekant tegen de plannen zijn. ’s Avonds en ’s nachts mag 130 kilometer per uur rijden al wel.

Geluidreducerend asfalt

Volledig scherm
Op de tienbaans snelweg A2 mag 's avonds en 's nachts 130 kilometer per uur worden gereden. Verkeersminister Van Nieuwenhuizen wil dat ook overdag toestaan, maar de provincie is tegen dat voornemen. © Shody Careman

Belangrijkste overweging van het ministerie om de snelheid 24 uur per dag gelijk te trekken is het aanbrengen van een dubbele laag geluidreducerend asfalt (ZOAB – zeer open asfaltbeton). Daardoor blijft het lawaai dat het verkeer produceert binnen de wettelijke grenzen.

Veel automobilisten is de beperking om overdag maar 100 te rijden een doorn in het oog, gelet op de royale vormgeving van de weg met vijf rijstroken in beide richtingen. De verschillende regimes op verschillende tijdstippen en verschillende weggedeelten zorgen voor verwarring.

Dat blijkt ook uit de permanente snelheidscontrole: die levert jaarlijks een recordaantal bekeuringen op.

Uitstoot

De motie ‘Geen 130 km/u op de A2 overdag’, die eind september in stemming wordt gebracht, stevent af op een meerderheid. Er is steun van CDA, GroenLinks, D66, SP, 50Plus, PvdA, Forum voor Democratie, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en de SGP. 

Gevreesd wordt dat de hogere snelheid tot meer uitstoot van stik- en fijnstof leidt, en dus de luchtkwaliteit en gezondheid van omwonenden en dieren van boerenbedrijven in de buurt van de A2 aantast. 

Ook blijven genoemde fracties ondanks de aanpassingen aan het asfalt vrezen voor geluidsoverlast. ‘Een hogere maximumsnelheid leidt tot een slechtere verkeersveiligheid en de geschatte tijdswinst – twee minuten – is verwaarloosbaar.’

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, opmerking, foto of video? Stuur ze ons door op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht