Deze maand raakte op de Sartreweg in Utrecht een fietser ernstig gewond.
Volledig scherm
Deze maand raakte op de Sartreweg in Utrecht een fietser ernstig gewond. © 112MediaUtrecht

PVV: ‘Niet automobilisten maar fietsers moeten gedrag aanpassen om ongelukken te voorkomen’

Niet automobilisten maar juist fietsers, voetgangers en bestuurders van brom- of snorfietsen moeten hun verkeersgedrag veranderen. Dit kan veel ongevallen voorkomen, is de vaste overtuiging van de PVV-fractie in de Utrechtse gemeenteraad.

De partij denkt dat de verkeersveiligheidscijfers flink verbeteren als deze weggebruikers hun gedrag aanpassen. Want juist zij lappen verkeersregels vaak aan hun laars, stelt de partij. De PVV stelt hierover vragen aan het college van burgemeester en wethouders. 

Plaatsing van flitspalen, handhaven in 30-kilometerzones en het structureel controleren op de Waterlinieweg zijn geen maatregelen die in Utrecht ‘het grote verschil’ gaan maken en minder verkeersslachtoffers bewerkstelligen, klinkt het. Mede gezien de smeekbede van buschauffeurs om gevaarlijk weggedrag van fietsers in te dammen, roept de PVV op om de pijlen te richten op tweewielers. ,,Welke maatregelen zou het college kunnen en willen nemen?”

Fietsroutes

Daarnaast legt de partij een link tussen de top 15 ongevalslocaties en de hoofdfietsroutes. Op plek 8 staan wegen waar fietsstraten zijn ingericht (Adelaarstraat, Grittersdijk, Hopakker en Merelstraat). Hoog tijd voor een onderzoek naar de veiligheid van dit soort fietsstraten, aldus de PVV. ,,Het college denkt vooral een slag te kunnen slaan in de herinrichting en het smaller maken van straten. Maar uit de registratie van de politie blijkt dat de weginrichting geen of geen belangrijke rol speelde bij veel ongevallen en dat de ongevallen vooral zijn veroorzaakt door gedragsfactoren. Zou het college kunnen toelichten waarom het herinrichten van wegen volgens haar wel een grote rol zou spelen?”

Verder baart het de partij zorgen dat de meeste verkeersslachtoffers tussen 16 en 22 jaar oud zijn (27 procent) en in 43 procent van de gevallen op een brom- of snorfiets reden. Een optie is volgens de PVV om in drukke wandelgebieden een verbod op brom- en snorfietsen in te voeren.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht