Volledig scherm
Staking streekvervoer spandoeken bij busremise aan Europalaan in Utrecht U-OV © Maarten Venderbosch

Qbuzz-baas bij busremise in Utrecht: ‘Hier kunnen we onze ogen niet voor sluiten’

OV-stakingBij de busremise aan de Europalaan in Utrecht staan deze ochtend enkele tientallen stakende chauffeurs en vakbondsmensen bij elkaar. De sfeer is er vastberaden – en inmiddels weer ontspannen. 

De dag begon grimmig, toen werkwillige chauffeurs door stakende collega’s de pas werd afgesneden toen zij met hun bussen de weg op wilden gaan. Toen werd er even hardop gevloekt.

Een chauffeur zegt: „Voor de meesten die niet staken is dat een geldkwestie. We krijgen een vergoeding van zes tientjes per dag, maar op een normale werkdag  verdienen we netto 130 euro. Niet iedereen kan dat geld missen. Ik eigenlijk ook niet. We staken voor onbepaalde tijd; daarmee weet ik nu al dat ik aan het einde van de maand financieel in de problemen kom.”

Signaal afgeven

In Utrecht wordt het bus- en tramvervoer onder de naam U-OV verzorgd door busbedrijf Qbuzz. Scheidend directeur Jan Kouwenhoven komt even de remise aan de Europalaan uit om met personeel en vakbondsmensen in gesprek te gaan. „Een staking is voor onze passagiers natuurlijk ontzettend vervelend, daar willen ze het liefst zo snel mogelijk weer een einde aan zien. Maar het signaal dat ermee wordt afgegeven is ook duidelijk: hier kunnen we onze ogen niet voor sluiten.”

Het probleem gaat volgens hem echter verder dan alleen de vraag om een paar procenten extra en voldoende plaspauzes tijdens de busritten. „Ons personeel is gemiddeld 55 jaar oud. Begrijpelijk dat men dan wat vaker van de bus af wil, en het werk meer van de mensen vergt. De centrale vraag waarvoor wij ons geplaatst zien is deze: hoe brengen wij ons personeel op een verantwoorde wijze naar hun pensioen? Uiteindelijk is ook dat een geldkwestie. We zullen er samen een oplossing voor moeten zoeken.’ Dus ik hoop dat we elkaar maandag weer treffen aan de onderhandelingstafel.

De Qbuzz-baas vindt het jammer dat CNV en FNV kiezen voor een landelijke staking, juist op een moment dat er volgens hem wordt gezocht naar lokale ingrepen. „Iedere regio is net weer anders en vraagt om een andere invulling van de roosters, telkens op een dusdanige manier dat onze chauffeurs zich daar het beste bij voelen.”

Volledig scherm
De FNV is aanwezig bij de busremise in Utrecht tijdens de landelijke stakingsdag. © Maarten Venderbosch

Spandoeken

Uit de spandoeken die aan de Europalaan zijn opgehangen, blijkt vooralsnog weinig tevredenheid met de lopende roosters. ‘Stop werkdruk = minder stress en minder zieken’ staat er bijvoorbeeld op. En ook: ‘Stressloos rijden = passagiers verblijden’. 

Een stakende buschauffeur, die niet bij naam wil worden genoemd, zegt: „De sfeer in dit bedrijf is verziekt. Die is is ook letterlijk ziekmakend. Het verzuim is niet voor niets hoog. Daardoor vallen er steeds meer gaten in de dienstregeling, en daar zijn de passagiers uiteindelijk ook de dupe van. Door de leiding van dit bedrijf worden wij geïntimideerd, men wil ons bijvoorbeeld vakantiedagen op laten maken als we te lang ziek blijven. Vooral uit protest hiertegen zit ik vandaag in Utrecht niet op de bus.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht