Volledig scherm
Luchtfoto van treinstation Utrecht Centraal, dat jaarlijks zo’n 88 miljoen reizigers en passanten telt. © ANP

Regio Utrecht wil nieuw station bij Koningsweg en Uithoflijn doortrekken naar Zeist

Het snelgroeiende Utrecht wil een nieuw treinstation op de Koningsweg en een hoogwaardige openbaarvervoerring (tramlijn of snelbusbaan) om de stad heen, tussen Leidsche Rijn, Lunetten en het Utrecht Science Park. Ook moet de Uithoflijn worden doorgetrokken naar Zeist.

Dit zijn oplossingen – om de forse groei van de regio en de gemeente Utrecht tot 2030 op te vangen – die na jarenlange bestuurlijke overleggen met het rijk en provincie nu concreet op tafel liggen. GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit) hoopt deze wensen vanaf het najaar samen met het rijk verder te onderzoeken, als de gemeenteraad instemt met deze koers.

Quote

We zijn uit ons ov-jasje gegroeid

Wethouder Lot van Hooijdonk

Volgens de wethouder is het belangrijk om actie te ondernemen omdat ‘we uit ons ov-jasje zijn gegroeid’. „Utrecht is een van de snelst groeiende regio’s van Nederland met een nu al overbelast vervoerssysteem. We hebben ons tot doel gesteld om het autoverkeer niet te laten toenemen, ook al groeit de stad wel. Dat betekent dat meer mensen het openbaar vervoer en de fiets zouden moeten pakken. Maar juist de kwaliteit van het regionale openbaar vervoer laat te wensen over.”

Wiel met spaken

Volledig scherm
© Sybren Terpstra/Caarten

Utrecht denkt daarom al jaren na over alternatieve vervoersmogelijkheden naar het model van ‘het wiel met spaken’. Basis van dit concept is een hoogwaardige ov-ring rondom de stad (wiel), die zoveel mogelijk ‘spaken’ met elkaar verbindt. De Uithoflijn naar het Utrecht Science Park en de bestaande bus- en fietspaden zijn al bestaande spaken. De bedoeling is dat reizigers makkelijker kunnen overstappen van de ene ov-lijn naar de andere zonder altijd via Utrecht Centraal te hoeven reizen.

De regio Utrecht kiest er nu voor om de oost- en zuidwestkant van de stad verder aan te pakken, omdat zich daar de grootste problemen voordoen. Denk bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park: als straks de Uithoflijn gaat rijden naar het universiteitscentrum, dan raakt die alweer snel overbelast. Ook de drukte in de binnenstad is een probleem, omdat nu nog veel reizigers gedwongen zijn om via Utrecht Centraal te reizen. En verder laat ook de doorstroming op de ring nog te wensen over.

Nieuw station

Het voorlopige antwoord van Utrecht op het krakende vervoerssysteem is vooral om het Utrecht Science Park beter bereikbaar te maken, Utrecht Centraal Station te ontlasten en nieuwe woon- en werklocaties met nieuw hoogwaardig openbaar vervoer te verbinden. ,,Zo zijn er bijvoorbeeld investeringen nodig om nieuwe woonwijken als de Merwedekanaalzone, Leeuwensteyn en het Beurskwartier goed bereikbaar te maken’’, zegt Van Hooijdonk.

Een van de belangrijkste oplossingen waar de regio met het rijk op studeert is een gecombineerd stoptreinstation van het al bestaande station Lunetten met een nieuw station Koningsweg. ,,Dat betekent dat er voor reizigers uit bijvoorbeeld Nieuwegein, Houten en Bunnik meer overstapmogelijkheden komen. Uit berekeningen blijkt dat zo’n nieuw station misschien wel 80.000 reizigers per dag zou kunnen halen als het een intercitystop wordt. Dat betekent dat zo’n plek in een behoefte voorziet.’’

Uithoflijn doortrekken

Daarnaast is het idee om een hoogwaardige ov-ring, om de stad heen, tussen Leidsche Rijn, Lunetten/Koningsweg en het Utrecht Science Park, te creëren. Te denken valt dan aan een snelle en comfortabele snelbus- of tramlijn. Hoe dit traject precies moet komen te liggen, moet nog nader worden bepaald. ,,Belangrijk doel is in ieder geval zorgen dat mensen, bijvoorbeeld automobilisten, aan de randen van de stad worden afgevangen en met het ov of per fiets verder kunnen de stad in.’’

Utrecht zou ook graag zien dat de Uithoflijn vanaf het Utrecht Science Park wordt doorgetrokken naar Zeist. ,,Op deze manier zouden mensen uit Zeist makkelijker naar het Utrecht Science Park kunnen of vanaf daar verder reizen naar bijvoorbeeld Utrecht Centraal. Vanaf dit station kan de reiziger dan ook weer overstappen op een trein richting Den Bosch.’’ 

Tramlijn aantrekkelijker maken

Het plan van Utrecht en de regio is ook om de tramlijn naar IJsselstein en Nieuwegein op te waarderen, zodat die frequenter en sneller kan gaan rijden en het daarmee een aantrekkelijker vervoersmiddel wordt. Een van de mogelijkheden zou volgens Van Hooijdonk kunnen zijn om de vele bochten in het traject recht te trekken. ,,Maar dat zijn dingen die we verder zouden moeten onderzoeken.’’

De GroenLinks-wethouder is blij dat Utrecht en de regio samen op een lijn zitten over de maatregelen op ‘zo’n ingewikkeld dossier’ als mobiliteit. ,,Ik ben positief verrast over waar we nu zijn. Het wordt steeds concreter. Als het zover komt dat we later dit jaar het onderzoek naar de maatregelen verder in gang kunnen zetten, betekent dit dat het rijk serieus is en bereid is de portemonnee te trekken.’’

Korte termijn

De plannen richten zich op de problemen tot 2030. Voor de korte klap, tot 2025, wordt ook gewerkt aan maatregelen. Naast een aantal projecten buiten de gemeentegrenzen gaat het om bijvoorbeeld een busverbinding tussen het Utrecht Science Park en Overvecht, fietsroutes noordelijk en zuidelijk van de binnenstad en een ov-verbinding langs de Merwedekanaalzone. Rijk, provincie en gemeente hebben hier tot nu toe samen 45 miljoen euro voor beschikbaar gesteld.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht