Volledig scherm
Ambtenaren, wethouders én een gedeputeerde in Utrecht wisten al begin 2017 dat de kans dat de planning van de Uithoflijn zou worden gehaald 'nihil' was. © AD/MV

Rekenkamers: aansturing Uithoflijn was ronduit chaotisch

De ambtelijke en bestuurlijke aansturing van het project Uithoflijn vertoont vanaf het begin grote tekortkomingen. Dat concluderen de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer in een gezamenlijk uitgevoerd onderzoek. 

De provincie en gemeente, die samen verantwoordelijk zijn om de lijn te laten rijden, hadden volgens de onderzoekers te weinig oog voor het einddoel: een rijdende tram. Het gevolg was dat door deze chaos er een ‘ongebruikelijk groot’ aantal wijzigingen in het project zijn geweest, zo stellen de onderzoekers.

Het uitgangspunt ‘samen sturen’ had volgens hen voorop moeten staan, maar dat was lang niet altijd de praktijk zo concluderen de rekenkamers. Uit het rapport blijkt dat de samenwerking tussen de gemeente, provincie, projectorganisatie en andere direct betrokkenen zoals de hoofdaannemer BAM moeizaam verliep. 

Chaotisch

De conclusies zijn grotendeels in lijn met een een kritisch auditrapport dat eerder dit jaar werd geopenbaard. Hieruit bleek al dat er ‘een totaal gebrek aan regie’ heerste bij de aanleg van de Uithoflijn, waardoor de uitvoering van de tramlijn, die al meerdere keren is vertraagd en miljoenen euro’s extra kost, chaotisch verliep. 

Inmiddels hebben de provincie en de gemeente allerlei aanbevelingen uit eerdere onderzoeken opgevolgd, waardoor de aansturing van het project strakker verloopt dan eerst. Toch zijn er nog grote zorgen voor de toekomst. Het blijft hoogst onzeker of de oplevering wel kan plaatsvinden in december 2019 binnen het nu beschikbare budget van 102 miljoen euro.  

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht