Volledig scherm
Ronald Aarsen heeft, behalve auto's, ook veel boeddha's staan in zijn autoschadebedrijf. © Angeliek de Jonge

Ronald is de dr. Phil van de garage

Wie zijn auto in de prak heeft gereden en aankomt bij autoschadebedrijf Nowosielski kan rekenen op een bemoedigende knuffel of afleidend praatje van Ronald Aarsen (47). Hij staat bekend om zijn empathisch vermogen: ,,Ze noemen me ook wel de dr. Phil van de garage.’’

,,Zo meid, kom jij eens even zitten. Doen we eerst een kopje koffie,” zei Ronald Aarsen nu zo’n twee jaar geleden tegen mij. Ik weet nog hoe beduusd ik was. ,,Eh, moeten we niet dingen regelen dan? Moet ik niet mijn verzekeringspapieren geven?” ,,Hier, ik heb ze al in mijn hand.” Ondertussen takelde de sleepwagen mijn geliefde, twintig jaar oude Suzuki Swift – een uur daarvoor total loss gereden door een door rood rijdend busje – van de oplegger naar de grond. 

Ronald zag – nog eerder dan ik – dat ik wel even een kop koffie kon gebruiken. Na een kwartier kletsen over het ongeluk, mijn werk, mijn ouders en het weer, kon ik er weer een beetje tegenaan. Nadat ik mijn zaken geregeld had, heeft een monteur uit de garage me zelfs nog naar de huisarts gebracht nadat ik over mijn beginnende nekpijn begon. ,,Wel doen hoor! Anders krijg je dat nooit meer terug van de verzekeraar.”

Quote

Ik help mensen zoals ik zelf ook geholpen zou willen worden: eerste effe kletsen, daarna de zaken regelen

Ronald Aarsen

Ronald ziet van achter zijn receptiebalie gevallen zoals ik van mijlenver aankomen. Zoekende ogen, onrustige motoriek; dan weet hij al hoe laat het is. ,,Als je een flinke schade hebt gereden, ben je even helemaal de weg kwijt – dat kan ik me goed voorstellen. Het is toch vaak een paar duizend euro die je naar de knoppen ziet gaan. Dan vind ik het een uitdaging zo iemand weer rustig te krijgen. Mensen willen vooral hun verhaal kwijt; éven de emotie eraf. Je ziet ze daarna ontspannen: pff, dat is eruit. Het is misschien niet kostenefficiënt voor mij, maar ik help mensen zoals ik zelf ook geholpen zou willen worden: eerste effe kletsen, daarna de zaken regelen.” Tot grote tevredenheid van klanten. De complimenten komen zelfs uit het professionele circuit. ,,Een keer kwam hier een psycholoog binnen met schade. Ik liet haar het verhaal vertellen, we zitten zo een half uur te kletsen. Daarna, een beetje gekalmeerd, zegt ze: ‘doek het hier maar op, je kunt beter bij mij komen werken!’ Ha, dat zijn leuke dingen toch?”

Gouden Gids

Als 16-jarige begon Ronald Aarsen in het autovak. Na de middelbare school zei hij tegen zijn moeder: ,,Ik ga nooit meer naar school.” Prima, zei zijn moeder, en zette hem met de Gouden Gids achter de keukentafel. ,,Maar dan ga je wel werken.” Via wat omzwervingen kwam hij bij Nowosielski terecht – toen nog gevestigd in de oude groente- en fruitveilinghallen aan de Croeselaan. Daar promoveerde hij van plaatwerker naar hoofd van de werkplaats, en ondertussen begon hij steeds meer baliewerk te doen. Het bedrijf was toen al verhuisd naar de huidige locatie op het industrieterrein aan de Cartesiusweg. In 1999 nam Ronald het autoschadebedrijf helemaal over. Nu runt hij samen met zijn broer Martin de zaak fulltime vanachter de receptie.

Mensenkennis

Want hoe leuk hij het sleutelen aan auto’s ook vindt; het stukje emotionele begeleiding kan niemand zo goed als Ronald. ,,De jongens hier noemen me ook wel de Dr. Phil van de garage”, lacht hij. Sowieso is Ronald een gevoelsmens. Hij is dol op boeddha’s – ze staan dan ook overal in het kantoortje – en hij pikt snel bij mensen op hoe ze zich voelen. ,,Als iemand hier binnenkomt, vóel ik soms wat er aan de hand is. ‘Jij slaapt niet goed hè? Lig je te piekeren ’s nachts?’ Vaak blijkt dat ook te kloppen. Dat is gewoon mensenkennis denk ik; opgebouwd de afgelopen dertig jaar.”

Van stoppen moet hij niks weten. Vindt-ie zijn werk veel te leuk voor. ,,Nee joh, zit je de hele dag thuis bij je vrouw”, knipoogt hij. Ondanks dat Ronald begint om zeven uur ’s ochtends en vaak niet voor half acht ’s avonds naar huis gaat, moet hij er nog niet aan denken het rustiger aan te doen. ,,Ik mag elke dag mensen blij maken! Dat is mooi toch? Ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen.” 

Volledig scherm
© Angeliek de Jonge

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht