Ronde van Spanje wielerfeest voor stad en provincie Utrecht
De gemeente Utrecht, de provincie Utrecht en de provincie Noord-Brabant en Breda zijn erover uit: zij willen de start van de Vuelta in 2020 organiseren. Utrecht gaat voor de ploegenpresentatie, een ploegentijdrit en een rit in lijn van Den Bosch naar Utrecht. Daarmee zou Utrecht de eerste stad ter wereld worden die zowel de Ronde van Italië, de Ronde van Frankrijk en de Ronde van Spanje heeft ontvangen.
Een en ander lekte vorige week al uit, maar nu kan sportwethouder Paulus Jansen (SP) het ook hardop zeggen: ,,Samen met de provincie Utrecht en Brabant en de stad Breda gaan we voor de start van de Vuelta in 2020. Iedereen is blij met deze mix.’’ Het is de bedoeling dat op woensdag 19 augustus de wielerploegen Utrecht binnenkomen, waarna voor donderdag 20 augustus de ploegenpresentatie staat gepland. Het echte feest begint dan op vrijdagavond met een ploegentijdrit.
Volgens Jansen wordt die tijdrit langer dan tijdens de start van de Tour in 2015. De rit zou rond de 25 kilometer lang moeten zijn. ,,Daardoor kunnen we het peloton de randen van de stad laten aandoen en misschien de buurgemeenten laten
aantippen. Het zou mooi zijn als we iedereen het Vueltagevoel kunnen meegeven.’’ Na de ploegentijdrit vertrekt het wielercircus naar Den Bosch. Van daaruit vertrekt het peloton weer richting Utrecht. ,,Het zou fijn zijn als het peloton dan via de Heuvelrug weer de provincie binnenkomt. De finish zou dan op het Utrecht Science Park kunnen liggen.’’ Zondag 22 augustus is er dan een rit Breda-Breda, waarna het peloton per vliegtuig terug naar Spanje gaat.
Kosten delen
Critici lieten vorige week al in het AD optekenen niet per se de portemonnee te willen trekken voor een nieuw wielerfeest in de stad. Cor Jansen, voorzitter van het Business Peloton Utrecht, is van mening dat de kosten voor de gemeente Utrecht in vergelijking met de Grand Départ in 2015 enorm meevallen. ,,We willen net als tijdens de Tour de France de helft van de kosten laten financieren door het bedrijfsleven. Dat is niet vanzelfsprekend, want de start van de Giro in Gelderland werd vrijwel volledig door de provincie gefinancierd. Maar in Utrecht wel en dat is bijzonder.’’ Ook de provincie Utrecht deelt nu mee in de kosten. ,,De provincie had tijdens de Tour de slag gemist. Gezien de uitstraling van dit evenement is het logisch dat je de kosten met z’n allen deelt.’’
In totaal zou de start van de Spaanse wielerronde zo’n 14,9 miljoen euro kosten, waarvan 6 miljoen euro van het bedrijfsleven moet komen. De vier overheden leggen afgerond 6,2 miljoen op tafel. De gemeente Utrecht en de provincie Utrecht staan garant voor 4,2 miljoen euro en delen dat bedrag. Voor het resterende bedrag richten de initiatiefnemers zich op subsidies van het ministerie. Wethouder Jansen stelt dat er vorig jaar tijdens het vaststellen van de Voorjaarsnota al een bedrag van 1,3 miljoen euro is gereserveerd.
De komst van de Vuelta is nog niet zeker, want de directie van de wielerronde moet daar nog een beslissing over nemen. Wethouder Jansen en BPU-voorman Jansen hebben goede hoop. ,, Het is pas rond als het rond is, maar we hebben grote stappen gezet. Vóór de start van de Vuelta dit jaar moet er duidelijkheid zijn.’’
We moeten het succes van de Tour niet klakkeloos kopiëren. We moeten iets nieuws verzinnen. Maar daarover kunnen we pas praten als de Vuelta ook daadwerkelijk binnen is
Kunnen wielerliefhebbers over de hele wereld zich – als de Vuelta écht komt –
verheugen op plaatjes van wielrenners onder de Dom, net als in 2015? Cor Jansen: ,,Dat was natuurlijk fantastisch, maar we moeten het succes van de Tour niet klakkeloos kopiëren. We moeten iets nieuws verzinnen. Maar daarover kunnen we pas praten als de Vuelta ook daadwerkelijk binnen is.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amersfoorters kunnen nog tot 2024 tijdens de stapnachten met de trein van en naar Utrecht
Amersfoorters die na het stappen in Utrecht met de trein naar huis willen, kunnen ook in 2024 nog de trein pakken. Het veelbesproken nachtnet, dat de twee steden op vrijdag- en zaterdagnacht verbindt, blijft in ieder geval tot december van dat jaar rijden.Utrecht -
PREMIUM
Loting voor kraamverkopers waarschijnlijk van de baan, politiek spreekt schande van aanpak
De politiek in Utrecht ziet weinig in loting voor de plekken voor verkopers van vis, bloemen, ijs en andere waren. Wethouder Susanne Schilderman (D66) kreeg donderdag een flinke draai om haar oren over hoe de gemeente met de ondernemers omgaat. Ook het schrappen van de plekken voor de befaamde ijskiosk Venezia en Broodje Ben maakt veel los.Utrecht -
indebuurt.nl
Hans Gommer (56) is de nieuwe stadscomedian van Utrecht: 'Het was een kwestie van de juiste mensen bedreigen'
Als je in het Comedyhuis bekend staat als ‘Mister Utrecht’, in 030 geboren en getogen bent en ook een groot deel van je grappen gaat over het wel en wee van de stad, dan is het logisch dat je ooit stadscomedian wordt. Met al deze facetten in huis, mag comedian Hans Gommer (56) deze eretitel nu dan ook dragen.Utrecht -
PREMIUM
Enorme drukte en boze kiezer die biljetten verscheurt: dit ging er allemaal mis bij stembureaus in Utrecht
Utrecht -
PREMIUM
Beroemde boom in Amelisweerd naast A27 grijpt naast Europese titel, maar in Utrecht geven ze niet op
Utrecht
-
belastingaangifte
De aftrekposten slim verdelen: zo zet je je fiscaal partnerschap goed in
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2022. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: hoe werkt fiscaal partnerschap? -
-
-
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport.
In samenwerking met indebuurt Utrecht