Volledig scherm
Ook op dag twee van de busstaking relatieve stilte op het Utrechtse busstation. © Maarten Venderbosch

Ruim helft Utrechtse chauffeurs rijdt op tweede stakingsdag

Ook vandaag, op de tweede dag van de landelijke staking in het openbaar vervoer, rijden de bussen en trams in Utrecht volgens een aangepast dienstrooster. Net als gisteren is het relatief stil op het busstation bij Utrecht CS, en is het voor reizigers vaak maar afwachten of de bus wel of niet rijdt.

Zoals het er nu uitziet, is het beeld van de landelijke staking bij de streekvervoerders ongeveer hetzelfde als dat van woensdag. Dat zeggen CNV-bestuurder Jeroen Warnaar en FNV-onderhandelaar Paula Verhoef. Volgens Verhoef rijdt 85 procent van de bussen niet.

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) meldde eerder dat de cijfers over de actiebereidheid die de bonden geven niet kloppen. In de stad Utrecht lukt het niet alle bussen te laten rijden volgens de aangepaste dienstregeling. Op elke drie aangekondigde bussen valt er gemiddeld één uit. Volgens U-OV is iets meer dan de helft van de chauffeurs vandaag gewoon achter het stuur van de bus geklommen.

‘Onbegrijpelijk en onacceptabel’

Woensdag legden de chauffeurs in het streekvervoer het werk voor zeker drie dagen neer. Het CNV geeft aan tot en met vrijdag te staken en bekijkt daarna of verdere acties nodig zijn. FNV besluit vrijdagmiddag of er in het weekeinde en de periode daarna verder wordt gestaakt. Chauffeurs voeren actie voor onder meer hoger loon, minder werkdruk en extra pauzes.

Qbuzz, dat in Utrecht onder de naam U-OV de bussen en de trams laat rijden, zegt het ‘onbegrijpelijk en onacceptabel’ te vinden, dat de vakbonden opnieuw een staking hebben afgekondigd. „Er zijn nieuwe roosters, er ligt een loonbod én er zijn bemiddelaars aan het werk.”

Voor alle lijnen is een aangepaste dienstregeling gemaakt, waarmee zoveel mogelijk ook ziekenhuizen, revalidatiecentra en scholen bereikbaar gehouden moeten worden. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht