Volledig scherm
De tram Utrecht-Nieuwegein moet, als het aan SGP Vijfheerenlanden ligt, worden doorgetrokken naar Vianen. © William Hoogteyling

SGP: Opnieuw kijken naar treinstation of tramhalte in Vianen

Als het aan de SGP Vijfheerenlanden ligt, wordt opnieuw onder de loep genomen of Vianen een treinstation of tramhalte moet krijgen. Dat schrijft de partij in het verkiezingsprogramma. 

Volgens de SGP moet goed gekeken worden naar meerdere verkeersknelpunten in het gebied. Een deel kan worden opgelost, door Vianen beter bereikbaar te maken per openbaar vervoer. 

,,De realisatie van een treinverbinding tussen Breda en Utrecht met een station in Vianen zal duurzaam bijdragen aan het oplossen van vervoersknelpunten’’, schrijft de partij in het verkiezingsprogramma. ,,Het doortrekken van de tramverbinding Utrecht-Nieuwegein naar Vianen is ook een optie.’’

Niet nieuw

Beide plannen zijn niet nieuw. Vorig jaar werd uitvoerig onderzoek gedaan naar een treinverbinding tussen Utrecht en Breda, met een station in Vianen. Maar niet alleen hikte het ministerie van Infrastructuur aan tegen de 4 miljard euro die de aanleg kost, ook de NS zag niets in zo’n spoorlijn. De spoorvervoerder zou een deel van het geld liever gebruiken om de bestaande spoorverbinding tussen Breda en Utrecht via Den Bosch, zoals de NS zelf zegt, te ‘optimaliseren’. Eerder werd, vanwege de economische crisis, afgezien van de spoorlijn. 

Over de tramhalte Vianen concludeerde de provincie Utrecht in 2016 dat die te duur zou worden: minimaal 100 miljoen. En dat terwijl het geen kortere reistijd oplevert tussen Vianen en Utrecht. De bus, die via de snelweg rijdt, is volgens de provincie zelfs 14 minuten sneller op Utrecht Centraal. ,,Extra openbaar vervoergebruik ten gevolge van een tramverbinding is nauwelijks te verwachten’’, concludeerde de provincie toen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht