Sloop winkelcentrum De Clomp in Zeist jaagt klanten weg

VideoDe sloop van winkelcentrum De Clomp in Zeist is al enkele weken bezig, maar morgen is het officiële startsein. Winkeliers zijn blij dat er na 18 jaar eindelijk wat gebeurt. Maar ze vinden dat de eigenaar van het winkelcentrum te weinig oog heeft voor de belangen van de winkeliers.

Jan van der Sluys van lectuur- en tabakswinkel Van der Sluys is boos. ,,We zijn teleurgesteld over de wijze waarop het gedaan wordt. Het is niet zoals het ons is voorgespiegeld. Ze zouden vanaf de binnenzijde naar buiten toe slopen. De buitenzijde zou als laatste gesloopt worden. Dan hadden we zo lang mogelijk een volledig winkelcentrum beschikbaar. Maar het wordt nu anders gedaan, omdat de sloper het technisch onmogelijk acht om zo te werken. Ze hebben nu de noordzijde afgesloten.’’

Volledig scherm
De passage in het winkelcentrum. © AD

Corridor

De consequentie is dat bezoekers nu door de Albert Heijn heen moeten om de winkels aan de binnenzijde van het winkelcentrum te bereiken. ,,De noordzijde was de corridor, maar die is nu afgesloten. De consument moet nu verplicht door de Albert Heijn om bij de passage te komen. Wat er gebeurt is dat de klant blijft hangen bij de Albert Heijn om spulletjes te kopen. Dat is een groot nadeel voor de andere winkeliers.’’

Van der Sluys vreest dat klanten afhaken. ,,Ze moeten langs groot materieel lopen. Sommigen zijn daar bang voor en kiezen eieren voor hun geld. Of hun auto wordt geblokkeerd door de vrachtwagens. Als je je auto niet kwijt kunt, kom je hier niet meer. Dat is de laatste drie weken te merken bij de winkeliers. Daarnaast zijn ‘marsmannetjes’ bezig asbest weg te halen. Klanten gaan er niet langs met een kinderwagen. En wat doen ze met het stuifzand als het droog wordt?’’

Bouw

Van der Sluys pleit alsnog voor een veiligheidscorridor buitenlangs, zodat bezoekers niet door de Albert Heijn hoeven. Dat ziet hij ook graag aan de brugzijde als de bouw in oktober start. Of de eigenaar van het winkelcentrum hierop zal anticiperen, weet Van der Sluys niet. ,,Er is geen enkel overleg.’’ Dat stoort hem. ,,Wij vinden dat Rialto niet voldoende denkt aan de winkeliers. De beheerder is niet te bereiken. Het had allemaal beter gekund. We zijn best wel boos.’’

Abderrahman El Manssouri van Slagerij Amin beaamt dit. ,,De eigenaar moet meewerken en niet alleen aan zichzelf denken. Onze omzet wordt lager. Hij moet ons ondersteunen. Anders halen we het niet eens tot de nieuwbouw er is.’’ Wel is El Manssouri blij dat er eindelijk wat gebeurt. ,,Het heeft lang geduurd. Ik ben blij dat het gaat beginnen.’’ 

Parkeerterrein

Annelies Portenge van D.I.O. Drogisterij Parfumerie deelt die vreugde. Ze gaat straks naar een groter pand. ,,Mijn huidige pand wordt parkeerterrein. Ze gaan eerst twee blokken bouwen en als dat klaar is verhuizen wij naar de nieuwbouw en wordt ons huidige pand gesloopt.’’

Portenge merkt ook dat er minder klanten in haar winkel komen. ,,Het is begrijpelijk dat ze aan de veiligheid denken als er gesloopt wordt en dat klanten daarom door de Albert Heijn moeten. Maar ik begrijp de klant ook: het is minder aantrekkelijk. Als winkelier is het de kunst om de klant wél te laten komen.’’ Daar heeft ze zo haar manieren voor. ,,Klantvriendelijk zijn. Even een praatje maken. Je kunt er als winkelier veel aan doen, maar uiteindelijk is het de klant die zijn weg moet blijven vinden.’’

De bouw van de drie blokken van het nieuwe winkelcentrum wordt verdeeld over twee fases. In 2021 is de vernieuwing van het gehele winkelcentrum klaar.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht