Volledig scherm
Enquêteur Alp Kurucu probeert op de hoek van de Voor Clarenburg en de Lange Elisabethstraat in Utrecht voorbijgangers te overtuigen een smaaktest te doen. © Angeliek de Jonge

Smaaktest in het centrum van Utrecht is écht een smaaktest

'Wilt u meedoen aan een smaaktest?' Deze vraag wordt alweer zo'n 25 jaar aan passanten gesteld op de hoek Voor Clarenburg/Lange Elisabethstraat in het centrum van Utrecht. Wie zijn toch deze mannen en vrouwen die dit vragen? En wat wordt er nou eigenlijk getest?

Quote

Het valt niet altijd mee om mensen ervan te overtuigen dat wij geen verkopers zijn.

Stefanie van Wijk

Elke Utrechter kent het waarschijnlijk, maar ook veel dagjesmensen zijn wel een keer aangesproken door een van de enquêteurs van Mobiel Centre, daar op de hoek bij de Febo.

Al jaren wordt op die plek winkelend publiek op een niet opdringerige manier gevraagd of zij interesse hebben om deel te nemen aan een smaaktest. Een aantal vindt dit leuk en doet mee. Een iets groter aantal denkt dat het om een verkooptrucje gaat en is bang om vast te komen zitten aan een of ander abonnement. ,,We worden regelmatig verkeerd gelabeld'', vertelt directeur Harm Weber. ,,Het imago mag wel anders, want wij verkopen helemaal niks.''

Proeven
Marktonderzoek, dat is wat er gebeurt bij het Mobiel Centre. Er lopen telkens verschillende soorten onderzoeken, meestal moet er iets worden geproefd. Dat kunnen koekjes zijn, maar ook ijsjes of pasta. De producten komen van (bekende) fabrikanten. ,,Het is altijd een blinde test. De deelnemer krijgt nooit te zien of te horen van welk merk het product afkomstig is. Soms weten wij dit zelf niet eens.''

Het hoofddoel achter deze testen is het product (nog) beter maken voor de consument. ,,Wij kijken wat mensen het meest waarderen in een product. Is het nog steeds lekker als er minder suiker of zout in zit? Daar kijken wij naar. Bij ieder product hoort een specifieke doelgroep, daar zoeken we de mensen op straat ook op uit.''

Quote

Toen ik voor het eerst door de enquêteurs werd aangespro­ken , dacht ik gelijk: 'nee, ik wil geen krant of abonnement'

Sanne

Niets
Sinds een aantal jaar staat er op de notitieblokken van de interviewers de tekst: 'wij verkopen u niets.' Dit om extra te benadrukken dat het echt alleen om een test gaat. Stefanie van Wijk (22) uit Rhenen is een van de interviewers. Ze doet het werk sinds een maand. ,,Ik vind het erg leuk werk, maar het valt niet altijd mee om mensen ervan te overtuigen dat wij geen verkopers zijn. Ik probeer vriendelijk te glimlachen, niet te veel te pushen en goed uit te leggen wat wij doen.''

Als er eenmaal beet is, neemt de interviewer de tester mee naar boven in het pand aan het Voor Clarenburg. Daar mag de tester plaatsnemen aan een tafel en krijgt hij of zij vier verschillende soorten voorgeschoteld van een bepaald product. Bij elke test komen die producten in een andere volgorde. 

De 23-jarige Sanne uit Utrecht doet ook mee en krijgt vier koekjes. Ze neemt van ieder koekje een stukje en vertelt wat ze van de textuur, smaak en uiterlijk vindt. De interviewer noteert haar bevindingen. Ieder koekje krijgt een eindcijfer. 

Doorgelopen
,,Toen ik voor het eerst door de enquêteurs werd aangesproken , dacht ik gelijk: 'nee, ik wil geen krant of abonnement' en ben doorgelopen. Dit keer stond ik er meer open voor. Ik vond het erg leuk om mee te doen'', aldus Sanne. 

Dat mensen na afloop van de test positief verrast zijn, hoort Weber regelmatig. ,,Iedereen die het een kans geeft, loopt uiteindelijk met een goed gevoel weg. Sommigen blijven zelfs letterlijk hangen en worden ook interviewer.''

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht