Volledig scherm
PREMIUM
Impressie vanuit vogelperspectief van de wijk met rechtsboven de verkeerstoren. Vooraan lage patiowoningen in een heidegebied. Hoe de woningen er precies uit gaan zien, komt later aan de orde. © Wurck Architectuur en Stedenbouw

Soesterbergse wijk zonder gas in de natuur

VliegbasisDe nieuwe woonwijk op de voormalige vliegbasis in Soesterberg krijgt geen 400 tot 440 woningen zoals lang de bedoeling was, maar slechts 220 tot 250. Dat is de consequentie van de beslissing om de natuur voorop te stellen.

Verkeerstoren krijgt centrale plek

De oude verkeerstoren van de vliegbasis Soesterberg wordt het centrale punt in de wijk.

Daar willen de plannenmakers een nieuwe bestemming aan geven. Wat het wordt, is nog niet duidelijk. De oude brandweerkazerne gaat verdwijnen. Enkele onderaardse groepsschuilplaatsen in het gebied blijven wel bewaard.

Uniek in het ontwerp is ook het behoud en laten terugkeren van de oude sorties van de Wegh der Weegen. Dat is een oude benaming voor de Amersfoortsestraat, die in de 17e eeuw werd ontworpen met het uitgeven van langwerpige kavels in een regelmatig patroon, gescheiden door sorties (uitgangen). In het stratenplan zijn die oude sorties doorgetrokken.

De woonwijk wordt volgens de planning gebouwd tussen 2019 en 2023, aangelegd zonder aardgas en voorzien van een brede waterstrook en een aarden wal om katten te weren van broedende veldleeuweriken. Zo staat het in de eerste versie van het stedenbouwkundig ontwerp.

,,De natuur en het landschap staan centraal in plaats van steen'', zegt procesmanager van de provincie Utrecht Ruben Visser. ,,Het wordt geen woonwijk met veel natuur, maar natuur met een woonwijk. De woonwijk is te gast in het park. De natuur en de ecologie staan voorop."

De wijk is opgedeeld in drie segmenten die woonmilieus of woonsferen worden genoemd: bosgebied, heidegebied en rollerbaan. De laatste benaming betreft de oude taxibaan, die vrijwel parallel aan de hoofdbaan loopt.

Die baan blijft behouden en krijgt een functie als centrale weg door de wijk. Langs de baan komen lage patiowoningen. ,,Aan de kant van de vliegbasis met één woonlaag'', legt Visser uit. ,,Die woningen komen langs de waterstrook te liggen. Aan de overkant komt een aarden wal van een meter."

Dit alles moet garanderen dat de vele veldleeuweriken die hier broeden niet gestoord worden door menselijke aanwezigheid. Aan de zuidkant van de rollerbaan komen dan woningen met twee verdiepingen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht