Volledig scherm
De Achterweteringseweg in Westbroek. © Google Maps

Speciale camera's moeten sluipverkeer uit Westbroek weren

Speciale camera's op de Achterweteringseweg tussen de Korssesteeg en de Dokter Welfferweg in Westbroek moeten er voor zorgen dat sluipverkeer tot het verleden gaat behoren in Westbroek. Vandaag wordt een advies van de Westbroekse werkgroep Verkeersveiligheid overhandigd aan de gemeente De Bilt.

Er geldt al een inrijverbod tijdens de ochtend- en avondspits voor Westbroek om sluipverkeer tegen te gaan. Handhaven is voor de politie nagenoeg onbegonnen werk omdat er ook papieren ontheffingen worden afgegeven die eeuwigdurend zijn. Volgens Gertjan Braas van het dorpsberaad Westbroek zou de politie bij een controle 90 procent van alle gecontroleerde voertuigen door moeten laten rijden.

Het spitsafsluiting duurt in de ochtenduren van 07.00 tot 09.00 uur en in de middag van 16.00 tot 18.00 uur. Forenzen weten de sluiproute door Westbroek steeds meer te vinden. Volgens Braas zitten er ook bewoners van Leidsche Rijn bij die de dichtslibbende Zuilensering willen omzeilen op weg naar Hilversum.

Digitale bon

Speciale camera's met in het geheugen de kentekens van bewoners van Westbroek en werknemers van Westbroekse bedrijven zouden een hoop verkeersoverlast kunnen tegengaan. Braas schat dat er in de ochtend- en avondspits tot 70 procent minder verkeer door het dorp rijdt. Per dag rijden er nu naar schatting 2.000 auto's door Westbroek waarvan het merendeel er niets te zoeken heeft. Overtreders worden geregistreerd en er wordt vervolgens automatisch een digitale bon uitgeschreven.

Volgens Braas zou het nog te acceptabel zijn als ze zich netjes zouden gedragen, maar veel automobilisten snijden de fietsers af ie ook veelvuldig gebruik maken van de weg. Veel uitwijkmogelijkheden zijn er niet op de smalle weg door Westbroek. En er zijn volgens Braas al vaker ongelukken gebeurd.

Bezwaren

Bezwaren zijn er ook tegen de cameraplannen. Voornamelijk vanuit de bedrijven in Westbroek wordt er bezwaar gemaakt tegen het systeem. Bezoek voor de bedrijven wordt nu door de camera's aangemerkt als sluipverkeer en direct op de bon geslingerd. Daar moet en kan volgens Braas prima een oplossing voor worden bedacht om de bedrijven niet de dupe te laten worden van het inrijverbod.

Naast de technische maatregel, moet volgens Braas ook de snelheid flink worden teruggebracht. Braas denkt zelf aan maximaal 50 km per uur. Liever ziet hij zelfs nog dat het 30 km per uur wordt, maar dat is volgens de politie weer niet te handhaven.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit jouw regio? Schrijf je hier in

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht