Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Spoor verzakt door droogte, trein kan niet meer voluit bij Culemborg

Prorail worstelt met de gevolgen van de droogte. Op verschillende plekken in het land verzakt het spoor. Op het traject bij Culemborg heeft Prorail de snelheid al moeten verlagen. Om snel grip te krijgen op dat probleem, zijn sensoren geplaatst.

Verzakkingen in het spoor zijn volgens ProRail het gevolg van droogte en periodes met juist veel regen. Gevaar leveren de verzakkingen volgens de spoorbeheerder niet op.

,,Ons spoornetwerk voldoet aan zeer strenge criteria. Dat er snelle, ernstige verzakkingen plaatsvinden is natuurlijk nooit volledig uit te sluiten, maar die kans is heel klein’’, aldus een woordvoerder van de organisatie.

In de praktijk gaat het volgens ProRail tot dusverre om verzakkingen van hooguit enkele centimeters in een periode van meerdere dagen. 

Tekenen van verzakking

Quote

Normaal rijden we bij Culemborg 130 kilometer per uur, nu 100

Tot nu toe werd de situatie op en rond het spoor in de gaten gehouden door systematische, fysieke controles en naar aanleiding van meldingen van machinisten. In de proef die ProRail nu houdt, meten sensoren iedere tien minuten of er afwijkingen zijn. De gegevens die daaruit voortkomen, worden gebruikt om tijdig in te grijpen.

Zodra het spoor tekenen van verzakking vertoont, kan ProRail in de nacht een zogeheten stopmachine over het spoor laten rijden. Die kunnen er in één rit voor zorgen dat het weggezakte grind weer onder het spoor terecht komt en dat bielzen en spoor recht liggen.

Door tijdig in te grijpen kan ProRail voorkomen dat treinen hun snelheid moeten verlagen op verzakte spoorvlakken.

Tijdig ingrijpen

Overigens merken reizigers volgens de spoorbeheerder weinig  van de verzakkingen en de gevolgen daarvan. ,,Hooguit dat de trein even ietsje langzamer rijdt. Maar dat heeft weinig consequenties. Normaal rijden we bij Culemborg 130 kilometer per uur, nu 100. Het gaat om seconden, voor de dienstregeling heeft dit geen gevolgen.’’

ProRail bekijkt naar aanleiding van de proef rond Culemborg of de sensoren op lange termijn landelijk ingezet kunnen worden. Door veel gegevens te verzamelen - meteorologische cijfers, het aantal passerende treinen, maar ook vochtmetingen in de grond - hoopt men verzakkingen te kunnen voorspellen. Dat maakt tijdig ingrijpen mogelijk, waardoor het spoornetwerk betrouwbaarder wordt. 

De verzakkingen worden op meerdere plekken in het land opgemerkt. Vooral bij spoortrajecten langs rivieren. Daar constateert ProRail dat de grondopbouw ‘van wisselende kwaliteit is’. Samen met spooraannemer Strukton Rail werkt ProRail voor Culemborg aan een definitieve oplossing. Na het groot onderhoud - ergens in 2021 of 2022 - moet het gedaan zijn met de verzakkingen. 

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, opmerking, foto of video? Stuur ze ons door op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht