Volledig scherm
De spoorovergang in Den Dolder, die wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. © ProRail

Spoorwegovergang Den Dolder gaat dicht voor auto’s

De spoorwegovergang in Den Dolder wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dat heeft de Zeister gemeenteraad vanavond besloten. 

De gemeenteraad wil wel de volgorde van de werkzaamheden voor de afsluiting aanpassen. Zo zal eerst de de verbindingsweg tussen de Dolderseweg en de N238 worden aangelegd aan de zuidkant van het spoor, en aan de noordkant de aansluiting van de Pleineslaan op de N238 worden aangepast. Pas daarna wordt de spoorwegovergang afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

Er wordt al sinds 2002 gepraat over de afsluiting. In 2008 is er een principebesluit genomen door de Zeister gemeenteraad voor de uitvoering van het zogenoemde Drieluik. Daarin zijn opgenomen de inmiddels aangelegde fiets- en voetgangerstunnel ter hoogte van de Tolhuislaan, het afsluiten van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer en het aanleggen van een ontsluitingsweg tussen de Dolderseweg en de N238.

ProRail, die de in hun ogen gevaarlijke overgang wil afsluiten, financiert de drie onderdelen. Het omdraaien van de volgorde - eerst zou de spoorwegovergang worden afgesloten, waarna er omleidingsroutes zouden worden vormgegeven - is een gevolg van het indienen van een amendement door GroenLinks, CDA, ChristenUnie/SGP, VVD en PvdA. Het amendement is ook een gevolg van een roerige bijeenkomst in Den Dolder enkele weken geleden en een flinke discussie tijdens het politieke debat daarna.

Omzetverlies

Het afsluiten van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer houdt Den Dolder al erg lang in de greep. De ondernemers vrezen een enorm omzetverlies omdat ze bang zijn dat klanten uit Bilthoven nu naar winkelcentrum De Kwinkelier gaan. De bewoners van de woonstraten aan weerszijden van de Dolderseweg vrezen voor een enorme toename van sluip- en vrachtverkeer.

De indieners van het amendement willen ook dat het college in gesprek gaat met de inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden over de aan te leggen verbindingsweg, bushaltes en routes van de bus en het vrachtverkeer dat de winkels bevoorraadt.

De gemeente Zeist had al een reserve opgebouwd van 4 miljoen euro voor het geval er toch werd besloten om het Drieluik niet uit te voeren. In dat geval had Zeist de kosten voor de aanleg van de fiets- en voetgangerstunnel terug moeten betalen aan ProRail. CDA, D66, PvdA, VVD en SP willen dat geld gebruiken voor het verbeteren van de leefomgeving van het centrum van Den Dolder. 

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht