Volledig scherm
Stadsbaantunnel tijdens eerdere afsluiting. © AD

Stadsbaantunnel Leidsche Rijn krijgt geen extra brandwerende laag

De Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn Centrum wordt vooralsnog niet voorzien van een extra brandwerende laag. Dat schrijft het Utrechtse college van burgemeester en wethouders. Het beton dat is gebruikt bij de bouw van de tunnel, is hetzelfde beton dat elders in het land bij vier rijkswegtunnels is gebouwd. Deze tunnels zullen wél worden bekleed met een extra brandwerende laag.

Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, heeft laten weten dat na een brandproef is gebleken dat vier rijkswegtunnels niet zo brandwerend zouden zijn als werd verwacht. Het beton dat is gebruikt, had wel de benodigde kwalificaties, maar een praktijktest was minder gunstig dan verwacht.

Juist vanwege de kwalificaties is hetzelfde beton ook gebruikt voor de bouw van de Stadsbaantunnel. Maar omdat het gebruik van de tunnel onder Leidsche Rijn Centrum beduidend anders is dan de vier rijkswegtunnels, ziet het college van burgemeester en wethouders er vooralsnog vanaf direct maatregelen te nemen. Zo is de tunnel relatief kort, ligt de maximum snelheid op 50 kilometer per uur en rijden er geen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen door de tunnel. Bovendien wordt de tunnel 24 uur per dag bewaakt met met camera's, dus kan er snel worden ingespeeld op een noodsituatie.

Het college van burgemeester en wethouders geeft wel aan dat er in het voorjaar van 2019 een brandproef zal worden uitgevoerd in de tunnel. Naar aanleiding van de uitkomsten van die proef wordt er besloten of de tunnel voorzien moet worden van een extra brandwerende laag.

Tegenslag

Het is de zoveelste tegenslag sinds de bouw van de tunnel. In augustus vorig jaar raakten stukken beton los van de pergola. Die is vervolgens ingepakt met krimpfolie om te voorkomen dat er nog meer stukken beton naar beneden zouden vallen. In november ging de tunnel vervolgens langere tijd dicht voor herstelwerkzaamheden.

Begin dit jaar bleek het dak te lekken en moest de tunnel weer worden afgesloten. Er werden ijspegels waargenomen en het wegdek werd spiegelglad door opvriezing. De tunnel werd meteen gesloten. Toen de dooi intrad, verergerde de situatie van de lekkages.

De gemeente Utrecht draait zelf op voor alle extra kosten in de tunnel. De bouwer, VKB-Noord, ging vlak voor de openstelling failliet.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht