Volledig scherm
© AD/MV

Stadsbestuur heeft raad bewust niet geïnformeerd over exacte risico's Uithoflijn

De Utrechtse wethouders Lot van Hooijdonk en Victor Everhardt vonden het vorig jaar niet nodig de gemeenteraad volledig te informeren over de vertraging van de Uithoflijn. Dat blijkt uit een reactie van het stadsbestuur op het nieuws dat betrokkenen al begin 2017 wisten dat de kans dat de planning van de Uithoflijn zou worden gehaald 'nihil' was.

De gemeenteraad is van de exacte risico's en extra kosten echter destijds niet op de hoogte gesteld. Bewust, zo blijkt nu uit een reactie van het stadsbestuur. Omdat het slechts om een 'indicatie' zou gaan, vonden wethouders Lot van Hooijdonk (GroenLinks) en Victor Everhardt (D66) het niet nodig de geringe kans op succes te melden. ,,Ook de kosten van de beheersmaatregelen waren op dat moment een indicatie en nog niet in voldoende mate uitgewerkt", zo laat het stadsbestuur weten.

De eerste tram op de Uithoflijn, de nieuwe tramlijn tussen het Centraal Station en universiteitscentrum De Uithof, zou eigenlijk deze zomer moeten gaan rijden. Maar door vertraging in het stationsgebied, problemen met de veiligheidssystemen én onderlinge gesteggel tussen provincie en gemeente werd eind januari bekend dat de lijn pas in de tweede helft van 2019 wordt opgeleverd. Het is informatie die achter de schermen al bijna een jaar bekend was, zo bleek uit een reconstructie van deze krant.

Kosten
Op de vraag van het AD waarom zo lang is vastgehouden aan de oorspronkelijke planning geeft de gemeente geen duidelijk antwoord. Ook is niet inzichtelijk hoeveel kosten hadden kunnen worden bespaard als de planning eerder zou zijn aangepast.

Of de tram ook écht daadwerkelijk eind december volgend jaar gaat rijden, is niet duidelijk. De gemeente houdt nog steeds vast aan een kans van '85 procent'. De gemeenteraad wordt binnen enkele weken over de meest actuele stand van zaken geïnformeerd.

Het stadsbestuur laat weten dat er uit de achterliggende periode een aantal lessen zijn geleerd. Zo is de projectorganisatie op de schop gegooid en worden gemeenteraad en Provinciale Staten vaker op de hoogte gesteld. ,,Door het werken met een geïntegreerd planningsteam komen er eerder risico's in beeld, waardoor we maatregelen kunnen nemen om zaken parallel uit te voeren zonder op elkaar te wachten", aldus het college van b en w.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

  • Mee eens (84%)
  • Niet mee eens (16%)
355 stemmen