Stem D66 bepalend in discussie over herinrichting Maliebaan
De stem van D66 is doorslaggevend bij de herinrichting van de statige Utrechtse Maliebaan. Twee dagen voordat de plannen opnieuw op de agenda van de gemeenteraad staan, is de partij er volgens raadslid Susanne Schilderman nog niet uit.
Delen per e-mail
Na jarenlang gesteggel komt deze maand een eind aan de discussie over herinrichting van de Maliebaan. Donderdag buigt een commissie van de gemeenteraad zich opnieuw over de laatste twee plannen (Variant 3+ en Plan B) die voorliggen. Een week later volgt een definitief raadsbesluit.
Het college van burgemeester en wethouders is voor Variant 3+, waarin de middenbaan wordt ingericht als wandel- en fietspromenade en het autoverkeer over de ventwegen gaat rijden. In Plan B dat op steun van veel bewoners kan rekenen, wordt de middenbaan ingericht als fietsstraat waarin de auto te gast is. Dit voorkomt veel extra autoverkeer op de ventwegen waaraan de woningen liggen.
Vragen
Coalitiepartijen GroenLinks en ChristenUnie steunen het voorstel van het college. De oppositie is verdeeld. De stem van de derde coalitiepartij D66 is doorslaggevend. Maar deze partij is er nog niet uit, zegt raadslid Schilderman. ,,We hebben nog de nodige vragen. Die gaan we donderdag aan de wethouder stellen.’’
D66 worstelt met name met inrichting van het kruispunt Maliebaan, Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Volgens Schilderman is het belangrijk dat fietsers hier niet worden opgehouden door verkeerslichten. Uit een onafhankelijk onderzoek blijkt dat in beide plannen voor de herinrichting zonder verkeerslichten kan worden gewerkt.
Fietsstraat
Een andere vraag is of de Maliebaan ‘succesvol’ kan worden ingericht als fietsstraat. Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng betwijfelt dat. Alleen als de weg zo wordt aangepast dat auto’s niet harder rijden dan 20 km/uur zou dat mogelijk zijn. ,,De inrichting hiervan is echter een complexe opgave’’, aldus het onderzoeksbureau. Bewoners bestrijden dit en denken dat bijvoorbeeld met drempels de gewenste snelheidsverlaging behaald kan worden.
Gisteren liet wethouder Van Hooijdonk (GroenLinks, mobiliteit) de gemeenteraad weten dat het bewonersplan voor de Maliebaan een half miljoen tot een miljoen euro goedkoper uitvalt dan het plan van het college. Volgens D66-raadslid Schilderman zal dat verschil niet meespelen in de afweging van haar partij. ,,De veiligheid van voetgangers en fietsers staat voor ons voorop.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Bewonersplan voor herinrichten Maliebaan blijkt goedkoper dan dat van de gemeente
Het alternatieve plan dat omwonenden van de Maliebaan hebben gemaakt voor de toekomst van hun straat, valt goedkoper uit dan het plan van de gemeente. Dat schrijft wethouder Lot van Hooijdonk aan de gemeenteraad. Het gaat om een verschil van een half miljoen tot een miljoen euro. -
Arzani na 102 speelminuten alweer weg bij FC Utrecht
Daniel Arzani (22) werd als absoluut buitenkansje binnengehaald bij FC Utrecht, maar hij is na 102 officiële minuten in het shirt van het eerste elftal alweer vertrokken. Zijn werkgever Manchester City heeft hem teruggehaald en direct doorverhuurd aan het Deense Aarhus. -
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
PREMIUM
Besluitvorming over herinrichting Maliebaan weer uitgesteld
De besluitvorming over de herinrichting van de Maliebaan in Utrecht is opnieuw uitgesteld. De gemeente en omwonenden steggelen al jaren over hoe de verkeersstromen over de Maliebaan moeten lopen.
-
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Poll
‘Fietsers onredelijk vaak op de bon geslingerd bij Maliebaan’
Volgens Student&Starter worden op het kruispunt bij de Maliebaan in Utrecht extreem veel boetes uitgedeeld aan fietsers die door rood rijden. Het hoge aantal boetes is volgens de lokale partij bezwaarlijk. ,,Boetes uitdelen mag nooit een doel op zich zijn.” -
PREMIUM
Vele boetes op kruispunt Maliebaan leiden tot frustraties: ‘Het is hier gewoon veel te verwarrend’
Fietsers die regelmatig het kruispunt van de Maliebaan, de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat oversteken zijn boos. Ze vinden de situatie op de drukke oversteekplaats verwarrend en dus valt het feit dat juist op deze locatie volop boetes worden uitgedeeld niet in goed aarde. ,,Belachelijk, er worden boetes uitgedeeld bij een situatie die niet eens gevaarlijk is.”
In samenwerking met indebuurt Utrecht