Volledig scherm
Jaap van den Burg vaart graag met zijn ruim 6 meter lange sloep. Blauwe diesel is zijn oplossing voor vergroening. © Jaap van den Burg

Stinkt niet, walmt niet, nauwelijks CO2; veel kleine boten varen voortaan op blauwe diesel

Jaap van den Burg (51) uit Bilthoven is lid van de Utrechtse Kleine Boten Club (KBC) en verdiepte zich voor zijn vereniging in blauwe diesel. Zondag kan dat goedje (officieel) getankt worden aan de Ringwade, op de grens van Nieuwegein en Utrecht.

Wat voor boot heeft u?

,,Een sloep van ruim 6 meter die vaart op diesel. Al drie jaar rijd ik in het vaarseizoen regelmatig naar de Jutfaseweg, stap in mijn boot op de Vaartse Rijn en vaar een rondje door de gracht of maak een langere tocht over Kromme Rijn of Vecht. Op een boot ben je los van het leven op de kant en je hebt alle tijd.’’

Wat is blauwe diesel?

,,Een alternatieve brandstof gemaakt van restproducten uit de voedselindustrie. Zeg maar plantaardige afvalolie. We openen zondag aan de Ringwade in Nieuwegein de eerste Utrechtse pomp waar die brandstof te krijgen is. In Friesland zijn er tientallen. Blauwe diesel is CO2-neutraal, stinkt niet, walmt niet en zorgt voor minder fijnstof. En geen probleem als het in het water terechtkomt, want het breekt volledig af.’’

Waarom wilt u eigenlijk aan de blauwe diesel?

,,Omdat Utrecht de boten wil vergroenen. Liefst doordat ze elektrisch worden. KBC wil ook graag groener, maar als ik bijvoorbeeld mijn sloep ombouw, kost me dat 10.000 euro. Dat alles voor de tien à vijftien keer dat ik vaar per seizoen. En dan heb ik het niet over gebrek aan actieradius of te kort aan oplaadpunten.’’

Quote

Het is geen probleem als blauwe diesel in het water terecht­komt, want het breekt volledig af

Jaap van den Burg

Dus dan rijdt u naar de pomp en haalt blauwe diesel om in de boot te gooien?

,,Zo ging dat tot nu toe met gewone diesel. Maar de pomp ligt maximaal 50 meter van het water. Dus ik vaar naar de pomp, loop even met een jerrycan op en neer en gooi de boot vol. Dat hoeft trouwens maar één keer per twee jaar, meer niet. Bizar dus dat de gemeente wil dat ik - en de vierhonderd andere botenliefhebbers in Utrecht - voor duizenden euro’s mijn vaartuig ombouw.’’

Hoe wil de gemeente dat afdwingen?

,,Door het liggeld voor boten met brandstofmotor fiks te verhogen. In drie jaar gaat het 335 procent omhoog. Ik betaalde in 2018 153 euro en dat stijgt jaarlijks tot 515 euro in 2021. Iemand met een elektrische boot betaalt dan nog steeds 110 euro plus inflatiecorrectie.’’

Wat zegt de gemeente over jullie blauwe diesel?

,,Ze wisten niet eens dat blauwe diesel bestond. Nu overwegen ze differentiatie in de tarieven. Dus dat iemand die blauwe diesel gebruikt of met hybride motor vaart minder betaalt. Maar de inkomsten van de liggelden staan al in de begroting. Het besluit maakt duidelijk of de gemeente het goed voorheeft met het klimaat, of vooral met de eigen portemonnee.’’

Moeten we het tenslotte nog hebben over de boten van buiten, die Utrecht bezoeken?

,,Dat zijn er duizenden. En het is echt onhaalbaar om de diesels te weigeren. Misschien is het wel een optie om ze te verleiden om blauwe diesel te tanken.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht