Volledig scherm
De knip tussen de Weeshuislaan en de Voorheuvel in Zeist. © Foto Ruud Voest

Stortvloed aan reacties over ‘autootjepesten’ in Zeister centrum, maar voorlopig verandert er niets

Meer dan 300 tips, suggesties, meldingen en klachten kreeg de gemeente Zeist nadat eerder dit jaar een reeks aan verkeersmaatregelen werd genomen in het centrum. Tot aanpassingen leidt het tot vooralsnog niet of nauwelijks. Vijf vragen over de stand van zaken rond het verkeer in het Zeister centrum.

Waarom werden de verkeersmaatregelen ook al weer ingevoerd?

Het geheel of gedeeltelijk afsluiten van een aantal straten in voor autoverkeer en invoering van eenrichtingsverkeer maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het centrum van Zeist. Uitgangspunt daarvan is dat het centrum groen, gastvrij en aantrekkelijk moet worden.

Al voor de invoering eind januari was er kritiek. Die is maanden later niet verstomd?

Meer dan 300 tips, suggesties, meldingen en klachten kwamen de afgelopen maanden bij de gemeente binnen. In veel reacties wordt het gepleit voor het terugdraaien van de van de verkeersmaatregelen. Met name het afsluiten van de Voorheuvel en de Korte Steynlaan voor auto’s is een heikel punt. De gemeente wil daar niets van weten. De maatregelen worden op zijn vroegst dit najaar aangepast als de gemeente bekijkt hoe het met de vernieuwing van het totale centrum staat

Is de gemeente dan doof voor alle kritiek?

De gemeente erkent dat op een aantal plekken in het centrum verkeerde of onduidelijke borden waren geplaatst. Dit is inmiddels aangepast. Ondernemers en bewoners die kunnen aantonen dat ze alleen over de ‘busbaan’ op de Voorheuvel bij hun bedrijf of woning kunnen bereiken, kunnen een ontheffing krijgen. In één straat, de Meester de Klerkstraat, is het sinds enige tijd weer mogelijk twee kanten op te rijden. Zodoende kan de parkeergarage onder het Emmaplein aan twee kanten worden verlaten.

Rond de invoering van de verkeersmaatregelen voorspelden ondernemers dat klanten weg zouden blijven. Is deze vrees bewaarheid?

Een deel van de ondernemers geeft volgens de gemeente aan dat klanten wegblijven door alle negatieve publiciteit. Anderen zien geen verandering in de omzetcijfers. De gemeente heeft de ondernemers aangesproken op hun eigen bijdrage aan de negatieve beeldvorming. „Beter is om achter de schermen met elkaar te komen tot oplossingen. Ook dat is gelukkig gedaan.” Wat ongetwijfeld een handje heeft geholpen om de ondernemers voor zich te winnen is de extra 350.000 euro die de gemeenteraad onlangs heeft uitgetrokken voor het versterken van de aantrekkelijkheid van het centrum van Zeist.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht