Volledig scherm
De nieuwe Albert Heijn-winkel aan het Stationsplein. © Foto Ruud Voest

Te veel supermarkten in het Stationsgebied? ‘Welnee!’

Supermarkten schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond in het Utrechtse Stationsgebied. Een beetje te veel van het goede? ,,Welnee”, zeggen deskundigen. ,,De 280.000 passanten in dit gebied willen nou eenmaal de hele dag kunnen eten; het liefst snel en voor het grijpen.”

Een nieuw filiaal van Albert Heijn opende afgelopen week zijn deuren aan het Stationsplein in de buurt van de ‘oude AH’ in Hoog Catharijne, kort na opening van een winkel aan het Vredenburg. Deze week werd ook bekend dat Jumbo zich volgend jaar vestigt in het pand van V&D en dat Spar City, die in december een vestiging opent bij het Jaarbeursplein.   

Veel supermarkten dicht bij elkaar dus. Maar met de 280.000 reizigers en passanten die Utrecht CS per dag verwerkt, is dat geen probleem, volgens supermarktdeskundigen Paul Moers en Erik Hemmes. Van concurrentie is volgens hen zelfs nauwelijks sprake; de ketens zorgen er samen voor dat in elke hoek van het stationsgebied een supermarkt voor handen is. De drie ketens weten precies wat al die potentiële klanten willen; voor elke doelgroep een eigen winkel, weet Moers.

‘On the go’

Volgens Moers en Hemmes ontvangen de supermarkten een gemengd publiek dat uit reizigers, werknemers van bedrijven, omwonenden en winkelend publiek vanuit Hoog Catharijne bestaat. Veel klanten shoppen ‘on the go’, een andere groep doet op de terugweg naar huis nog snel even de vergeten boodschappen.

Volgens Hemmes verschilt het aankoopgedrag. Waar de een één artikel koopt, gaat een ander met een kar vol de deur uit. Maar volle winkelkarren met boodschappen zijn niet de maatstaf in het Stationsgebied. De supermarkten moeten het vooral hebben van veel klanten die per persoon misschien weinig besteden, maar samen zorgen voor een flinke winkelomzet. 

Trend

De supermarkten spelen in op de trend van gezonde voeding en het consumeren van kleine porties op een dag. ,,Het tijdperk van ‘even snel een patatje halen’ is wel een beetje voorbij”,  zegt Moers. Hemmes merkt op dat vooral de jongere generatie bewuster eet. ,,Kijk maar naar al die jonge mensen met bakjes yoghurt en fruit.”

De zichtbaarheid die de supermarkten krijgen in dit gebied is enorm. Volgens Hemmes is daarom de omzet in dit gebied per vierkante meter hoog. ,,Zo draait een AH to go al snel een paar ton per week en ook de Yoghurt Barn, mede door haar locatie, doet goede zaken.” Hij ziet Albert Heijn op het Stationsplein als een goede aanvulling op de AH to go’s, evenals de Jumbo die in het V&D-pand gaat komen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht