Volledig scherm
De nieuwe spoorwegovergang van de Uithoflijn bij de Koningsweg. © Marnix Schmidt

Techniek nog niet op orde: Uithoflijn rijdt vanaf juli op halve kracht

Door onopgeloste technische problemen gaat de Uithoflijn op 29 juli op halve kracht rijden. Vanaf de zomer komt er niet 12 keer per uur een tram langs, maar waarschijnlijk 6 keer per uur per richting. De planning is dat de lijn, die van het Centraal Station naar De Uithof rijdt, naar verwachting uiterlijk op 15 december ‘volledig’ in exploitatie kan.

De bedoeling is dat vanaf de gedeeltelijke ingebruikname in juli de frequentie van het aantal trams langzaam aan wordt opgevoerd. Buslijn 12, die op hetzelfde traject rijdt en en al jaren overvol zit, wordt geleidelijk aan afgebouwd. Deze buslijn vervalt volledig als de Uithoflijn 12 keer per uur per richting rijdt, vermoedelijk in december. Dat is dan een verdubbeling van de huidige capaciteit van bus 12.

Bus

Maar voor het zover is, rijdt er vanaf juli om de tien minuten een tram. Omdat er iets meer kilometers worden gemaakt betaalt de tramreiziger 10 cent meer dan een ritje met de bus, die op min of meer hetzelfde traject rijdt. De bus rijdt voorlopig ook nog frequenter dan de tram: iedere drieënhalve minuut vertrekt er vanaf het Centraal Station een bus richting De Uithof.

Tijdens een informatiebijeenkomst voor statenleden en raadsleden bleek dinsdagavond dat de rijtijd tussen het Centraal Station en P+R De Uithof met gemiddeld zo’n twintig minuten nog te lang is. Eerder al bleek uit rijtijdsimulaties dat de beloofde reistijd van 17 minuten lang niet altijd gehaald wordt. ,,17 minuten is nog steeds wel het doel in de toekomst,’’ zei een provincieambtenaar.

Zwerfstromen

Ook blijken er nog steeds problemen te zijn met de zogenoemde zwerfstromen (elektromagnetische straling): de trams beïnvloeden soms extreem gevoelige apparatuur van centra in het Utrecht Science Park (De Uithof). Een ambtenaar zei dat ‘we stapje voor stapje dichterbij een oplossing komen’. ,,Maar we zijn er nog niet. Het probleem brengt de start van de exploitatie niet in gevaar.’’

Er was ook een voorzichtige financiële meevaller. Want na jaren van tegenvallers lijkt het er met de huidige prognoses nu op dat uit het totaalbudget van 510 miljoen euro zo’n 18 miljoen ‘overblijft’. Enkele raads- en statenleden reageerden opgelucht, omdat er eerder nog sprake van leek dat er juist – bovenop de 84 miljoen euro extra kosten - nog eens extra 18 miljoen euro zou moeten worden aangesproken.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht