Volledig scherm
De Uithoflijn, zoals die in 2018 zou moeten gaan rijden. © BRU

Tekort Uithoflijn gaat ten koste van fietsprojecten gemeenten

Een groot aantal verbeteringen van fietsroutes in de regio Utrecht komt in de knel vanwege de enorme financiële tekorten bij de Uithoflijn. Gemeenten en provincie zijn nu in gesprek over oplossingen.

De provincie neemt 59 miljoen van de in totaal 85 miljoen euro aan extra kosten voor de Uithoflijn op zich. Ze heeft besloten om een deel van de strop te betalen uit een pot met vervoersgeld dat over is van het inmiddels opgeheven Bestuur Regio Utrecht (BRU). Dat geld was aanvankelijk bestemd voor verkeersprojecten van omliggende gemeenten.

Zo rekende Zeist op 600.000 euro voor het vernieuwen van belangrijke fietspaden door tegels te vervangen door asfalt. Het gaat om delen van de Huis ter Heidelaan, de Bergweg, de Waterigeweg, de Utrechtseweg en de Dolderseweg. Ook verwachtte Zeist een half miljoen euro voor het aanpassen van de route voor buslijnen in het centrum van Zeist. Andere projecten zijn het verbeteren van de fietsroutes op de Oude Arnhemse Bovenweg in Zeist en de Traaij in Driebergen.

Vrijliggende fietspaden

De Bilt zou een half miljoen euro krijgen voor het aanleggen van een vrijliggend fietspad aan de Jan Steenlaan in Bilthoven. Voor het aanpakken van de Gezichtslaan in Bilthoven was 350.000 euro gereserveerd. Stichtse Vecht wilde 350.000 euro gebruiken voor de aanleg van fietspaden langs onder meer de Safariweg in Maarssenbroek. 

De provincie zou een half miljoen euro bijdragen aan het inrichten van de Panoven in IJsselstein. Nieuwegein wilde een klein half miljoen inzetten voor het aanleggen van vrijliggende fietspaden langs een deel van de Structuurbaan.

14 miljoen

In totaal zat er ruim 14 miljoen euro in de pot. Volgens de provincie zijn er geen eerdere afspraken met gemeenten geschonden. „Het gaat om een deel van het geld dat voorlopig was gereserveerd, maar dat nog niet was belegd in specifieke projecten.” Afgesproken was dat met het geld ‘tegenvallers op vervoersgebied binnen de meerjarenbegroting’ worden opgevangen, en dat is nu gebeurd, aldus de provincie.

Gemeenten zijn ontstemd over het gebruik van het vervoersgeld om de tekorten op de Uithoflijn te dekken. „We snappen dat gemeenten teleurgesteld zijn over het feit dat gelden die mogelijk bestemd zouden zijn voor projecten in hun gemeenten, voor een ander doel worden gebruikt. Met de gemeenten zijn we in gesprek om te bekijken of de projecten op een andere manier kunnen worden gefinancierd.”

Een woordvoerder van de gemeente Zeist laat weten: „Wij gaan ervan uit dat de provincie zich aan de eerdere toezeggingen houdt en zijn hierover met hen in gesprek. De projecten worden als het aan Zeist ligt gewoon uitgevoerd.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht