Volledig scherm
De Rientjes Mavo in Maarssen © Google Streetview

Tóch geslaagd? Hoop voor Breukelse leerling die één tiende te laag scoorde

UpdateEr gloort nieuwe hoop voor een 16-jarige Breukelse scholier die op een tiende zakte voor zijn vmbo-tl-examen. Een deel van het wiskunde-examen van de leerling van de Rientjes Mavo in Maarssen moet opnieuw beoordeeld worden. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland bepaald in een kort geding tussen de vader van de leerling en de school van zijn zoon. Dat moet binnen vijf dagen gebeuren. 

De leerling had niet voldoende punten om te slagen voor zijn eindexamen, hij had minimaal een gemiddelde van 5,5 nodig voor het centraal schriftelijk examen, maar bleef steken op een 5,483. Zijn vader kreeg inzage in zijn examens, waaronder het examen wiskunde, waarvoor hij een 6,1 had behaald. Volgens zijn vader is bij de opgaven 10, 14 en 15 steeds één punt toegekend, terwijl dat er steeds twee hadden moeten zijn. De vader heeft bezwaar gemaakt bij de school, maar de directeur weigerde om het cijfer aan te passen.

Niet eens met elkaar

De voorzieningenrechter oordeelt dat de beoordeling door beide correctoren van de opgaven 10 en 14 niet onjuist of onzorgvuldig is geweest. Bij opgave 15 ligt dit anders. De eerste corrector kwam tot de conclusie dat de vader van de leerling gelijk had en dat er twee punten toegekend moesten worden. De tweede corrector bleef bij zijn standpunt dat dit één punt moest zijn. 

De schoolleiding had, zo vonnist de rechtbank, ervoor moeten zorgen dat de correctoren alsnog tot overeenstemming gekomen zouden zijn over de beoordeling. Of had zich, als dat niet mogelijk was, moeten inzetten voor een andere oplossing om uit de impasse te komen. De school had zorgvuldiger met de afhandeling van de puntentelling om moeten gaan, zo oordeelt de voorzieningenrechter.

Het zou volgens de rechtbank kunnen dat een onjuist cijfer is vastgesteld voor het eindexamen wiskunde. De voorzieningenrechter beslist dat opgave 15 van het examen wiskunde opnieuw beoordeeld moet worden. Een derde, onafhankelijke, corrector moet dit binnen vijf dagen doen.

Rientjes MAVO-rector Rob van Oevelen is ronduit verbaasd over de uitspraak.  ,,Omdat ik van mening ben dat we procedureel de juiste stappen hebben genomen. Ik heb tot tweemaal toe gepoogd een derde corrector aan te laten stellen, maar daar wilde zowel de school van de tweede corrector als de Onderwijsinspectie niet aan. Dan houdt het denk ik ergens op als schoolleiding.''

De Rientjes Mavo-directie ging af op het advies van de Inspectie omdat voor dit soort gevallen geen richtlijn bestaat. ,,Dus hebben we  naar mijn oordeel alles gedaan wat in onze macht ligt. De rechtbank gaat nu erg inhoudelijk in op de vragen, maar  normaliter overleggen de eerste en tweede corrector ook en is het eindoordeel aan de tweede corrector. Dat is nu ook gebeurd.'' 

Wat nu? ,,Ook voor ons is het nu afwachten wat de derde corrector besluit en of onze leerling alsnog zijn diploma haalt''

De vader van de scholier uit Breukelen laat weten blij te zijn met de rechterlijke uitspraak. ,,Het geeft aan dat we de zaak niet ten onrechte hebben aangespannen. De rechter doet over twee vragen waar wij van oordeelden dat mijn zoon een hoger cijfer verdiende geen uitspraak. Van één vraag stelt hij vast dat niet de juiste procedure is gevolgd. Dat is goed om te horen, we hadden het bij het rechte eind.’’ De gang naar de burgerrechter was voor hen de enige optie omdat de zaak niet aanhangig gemaakt kan worden bij de Inspectie.

De Breukelse familie rekent zich niet nog niet rijk, maar heeft goede hoop dat na het nakijkwerk van een onafhankelijke derde corrector alsnog de vlag uit kan met de schooltas er aan. ,,Mijn zoon was ook niet gezakt voor zijn vakken, maar hij kwam qua gemiddelde net te kort. Hopelijk verandert dat nu.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

  • Mee eens (82%)
  • Niet mee eens (18%)
1327 stemmen