Tesla-rijder Vincent Everts wil gewoon kunnen werken tijdens autorijden

UpdateIn rood pak en strijdbaar. Trendwatcher Vincent Everts stapt vanochtend blakend van zelfvertrouwen de rechtbank in Utrecht in. De twee bekeuringen vanwege het gebruiken van zijn smartphone terwijl hij op 10 en 16 oktober 2017 met zijn Tesla over de A2 bij Breukelen reed, deren hem niet. Hij wil een serieuze discussie forceren over het gebruik van de autopiloot van zijn Tesla.

Everts heeft een filmpje gemaakt dat hij in de rechtbank mag vertonen. Het filmpje is donderdagochtend om 07.15 uur gemaakt. Op het filmpje is Everts te zien terwijl hij over de snelweg rijdt en zichzelf filmt met zijn smartphone. De auto rijdt autonoom. Everts heeft zijn aandacht bij de smartphone. Hij vertrouwt op de autopiloot van de auto. De steeds verder omhoog komende wenkbrauwen van de rechter zeggen genoeg. Autonoom rijden is een nieuw fenomeen in Nederland. De Rijksdienst voor het Wegverkeer is er eigenlijk al wel klaar voor, maar de regeltjes en wetten nog lang niet.

Volledig scherm
Vincent Everts bij zijn Tesla. © Jan de Groen

Axel Miller staat de Tesla-evangelist juridisch bij. Het is een academische discussie. Maar wel een heel belangrijke: was Everts nou feitelijk bestuurder van de auto, of juridisch bestuurder? Een uitspraak hierover is belangrijk. Rijschoolhouders worden volgens Miller gezien als juridisch bestuurder. De leerling, een ongekwalificeerd bestuurder, heeft het stuur in handen. De rijschoolhouder kan ingrijpen als dat nodig is. De autopiloot heeft met steeds beter wordende software en acht camera’s rondom de auto meer aandacht voor de weg dan een leerling-bestuurder. Diezelfde autopiloot waarschuwt de bestuurder zelfs vroegtijdig om zelf de controle over te nemen.

Een filmpje van een Tesla-rijder in Nederland die voor zich een aanrijding ziet gebeuren, is veelzeggend: nog voordat de aanrijding een feit is, heeft de Tesla al een waarschuwing gegeven dat er iets gaat gebeuren. De rechter ziet het zwijgend aan. Hij toetst alleen of de bekeuringen voor het gebruik van de smartphone terwijl Everts achter het stuur zat, terecht zijn uitgeschreven.

Gevaarlijke kant

Een vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie stelt dat een autopiloot ook een gevaarlijke kant heeft: de bestuurder kan té afhankelijk worden van de autopiloot. Het dient volgens hem slechts ter ondersteuning van de bestuurder en niet ter vervanging. Cijfers, aangevoerd door Everts, dat Tesla-rijders in Amerika veel minder ongevallen veroorzaken, doen de vertegenwoordiger van het OM niet veranderen van mening. „We moeten het doen met de regels die we hebben.”

Feitelijk klopt dat volgens jurist Miller. Maar de regelgeving is volgens hem verouderd. De rechter stelt vervolgens dat je voor nieuwe regelgeving niet op de rechtbank moet zijn, maar in Den Haag. „U heeft kennelijk uw contacten in Den Haag.”

De rechter doet uitspraak op 22 november. Daarop van invloed is mogelijk een recente zitting bij de kantonrechter in Utrecht. Wie in een Tesla op de automatische zelfbesturing rijdt, mag - net als andere automobilisten - niet een mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden, werd door die rechter bepaald in een zaak, waarvan het vonnis nog niet is gepubliceerd. Ook hier redeneerde de bestuurder dat niet zij zelf maar de Autopilot van de Tesla de feitelijke bestuurder van de auto is.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht