Volledig scherm
© Marnix Schmidt

Test: groene golf op fietspad in Utrecht

Niets is voor fietsers zo frustrerend als schier eindeloos wachten voor weer een rood verkeerslicht, zeker als het kruisend autoverkeer van een 'groene golf' geniet. In Utrecht mochten ook fietsers gisteren dat genoegen een dagje smaken. Groene ledlampjes namen hen bij de hand.

Een 60 meter lange felblauwe lichtslang strekt zich uit langs de Kardinaal de Jongweg. Als een paar fietsers naderen, verandert een paar meter blauw in groen. Het groene deel schuift gestaag op naar de volgende kruising. Het groene kleurtje moet fietsers aanmoedigen tot een beetje bijtrappen of juist uitrollen. Wie het groene licht bijbeent, wordt beloond met een groen verkeerslicht.

Gisteren draaide een test­opstelling van het Utrechtse innovatiebureau Springlab langs een van de drukste invalswegen van Utrecht. Als die slaagt, ziet directeur Jan-Paul de Beer de stad al volliggen met zijn 'groene golf voor fietsers'. Daar is volgens hem grote behoefte aan. ,,Stoplichten behoren tot de grootste fietsfrustraties. Wij willen fietsen vooral weer leuk maken. Dat is goed voor de mobiliteit. Ons systeem biedt de mogelijkheid fietsers meer in groepen te laten oversteken door ze harder en langzamer te laten rijden. Dan zou de periode dat hun verkeerslicht op groen staat juist korter kunnen worden en dat geeft andere verkeersdeelnemers dan weer extra ruimte. De gemeente Utrecht hoopt ook het door rood fietsen ermee te verminderen.''

Hufterbestendig
De testopstelling langs het fietspad leent zich nog lang niet voor een permanente opstelling. Daarvoor moeten met name weer- en hufterbestendige lichtsystemen ontwikkeld worden. Maar de achterliggende techniek werkt, zo bewijzen De Beer en zijn ontwikkelteam.

Het is volgens hem nog wel de vraag of de verkleurende lampjes langs het wegdek niet te veel afleiden van het verkeer. In Kopenhagen bestaat een soortgelijk systeem waarbij lampen op paaltjes zijn bevestigd, zodat de blik niet naar beneden gericht hoeft te blijven.

Over de kosten van het Groene Golfsysteem kan De Beer nog niet veel zeggen. ,,Het begint natuurlijk hoog in de kosten, maar die dalen als het meer wordt toegepast. Of de fietsers, die in Utrecht de reputatie hebben zich van god noch gebod iets aan te trekken, zich laten leiden door verkleurende ledlichtjes weet De Beer niet zeker, maar hij heeft er wel vertrouwen in. ,,We hebben mensen ondervraagd en merken dat ze ervoor openstaan, ook verstokte doorroodrijders. Een fietser reageerde dat zijn vrouw blij zou zijn als het er komt te liggen, omdat hij dan vast minder door rood rijdt.''

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht