Volledig scherm
Verkeer op Zuilense Ring bij Maarssen. © Foto Ruud Voest

Trajectcontrole Zuilense Ring controleert op 100 km/u

De wens van de gemeente Stichtse Vecht voor een lagere maximumsnelheid op de Zuilsense Ring (N230) komt voorlopig niet uit. De trajectcontrole die volgend jaar van start gaat, meet de huidige limiet van 100 kilometer per uur.

Stichtse Vecht en omwonenden willen dat automobilisten maximaal 80 mogen gaan rijden. Daartoe is een motie in de gemeenteraad aangenomen en ook in het nieuwe coalitieakkoord staat dat het gemeentebestuur zich hiervoor gaat inspannen.

Die wens wordt niet op korte termijn ingevuld. De provincie, die eigenaar is van de Zuilense Ring, heeft vorig jaar ingestemd met een aanbod van het Openbaar Ministerie om er trajectcontrole in te voeren. Als de apparatuur in werking is, worden alle hardrijders automatisch bekeurd. De limiet wordt ingesteld op de huidige maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. In een brief aan de Provinciale Staten schrijft provinciebestuurder Dennis Straat dat het trajectcontrolesysteem naar verwachting eind 2019 in werking is.

Systeem

Aan die limiet wordt voorlopig niet getoornd. Voor de aanschaf en installatie van het systeem is een Europese aanbestedingsprocedure gestart op basis van de huidige situatie. ,,Van deze afspraken en dus ook condities kan niet eenzijdig worden afgeweken. Dat geldt ook voor de snelheidslimiet'', laat een provinciewoordvoerder desgevraagd weten.

Het meetsysteem wordt ingekocht op basis van 100 kilometer per uur, bevestigt een woordvoerder van het OM. De maatapparatuur en camera's moeten daarbij het onderscheid maken tussen auto's (100 km/u) en vrachtwagens (80 km/u). Als de limiet voor al het verkeer bij 80 ligt, volstaat een eenvoudiger systeem.

Doorstroming

De Buren van de Zuilense Ring, waarin verschillende bewonersverenigingen en wijkcommissies rondom de weg samenwerken, maakt zich hard voor verlaging naar 80 kilometer per uur. Voorzitter Marianne de Gier noemt de trajectcontrole met 100 km/u 'geen goede ontwikkeling'. ,,80 is beter voor het geluid, uitstoot van schadelijke stoffen en ook voor de doorstroming.''

De omwonenden vrezen dat het nog drukker wordt op de Zuilense Ring als de gemeente Utrecht de Noordelijke Randweg Utrecht, die in het verlengde ligt, vernieuwt. De kruisingen worden ongelijkvloers, wat naar verwachting meer doorgaand verkeer aantrekt. 

Als de trajectcontrole volgend jaar in functie is, is het volgens het OM wel mogelijk de limiet te verlagen.  De woordvoerder zegt dat op de A2 de limiet op de trajectcontrole in het verleden ook is aangepast.

Statenlid Mieke Hoek van 50Plus zwengelde kwestie onlangs aan in de provinciale politiek. "Ik blijf strijden voor 80 op de Zuilense Ring'', zegt ze in een reactie op de brief.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht