Volledig scherm
Voordat de trajectcontrole op de Zuilense Ring daadwerkelijk van start gaat, zullen automobilisten met borden gewaarschuwd worden. © Marnix Schmidt

Trajectcontrole Zuilense Ring pas volgend jaar in werking

De invoering van trajectcontrole op de Zuilense Ring bij Utrecht en Maarssen is vertraagd. De prognose is dat hardrijders vanaf vanaf volgend jaar op de bon gaan.

Afgelopen zomer plaatste het Openbaar Ministerie meetapparatuur bij de provinciale weg N230. De verwachting was dat de trajectcontrole dit najaar in werking zou gaan.

Maar er blijkt meer tijd nodig te zijn, zegt woordvoerder Marloes van Kessel. ,,Er worden door heel Nederland op twintig N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Dat is een hele operatie.’’

Getest

De apparatuur op alle wegen moet uitvoerig getest worden. De testen op de Zuilense Ring moeten nog starten. ,,De overtredingen moeten kloppen en goed worden doorgestuurd. Als alles werkt, kan er gehandhaafd worden’’, aldus de woordvoerder. 

Ze verwacht dat de systemen binnen nu en een half jaar aangaan. Voordat de trajectcontrole daadwerkelijk van start gaat, zullen automobilisten met borden gewaarschuwd worden. In de provincie krijgt naast de Zuilense Ring ook de N414 tussen Eembrugge en Bunschoten trajectcontrole.

Preventief

De apparatuur heeft nu al een preventieve werking, constateert het OM. ,,Ik begrijp dat de camera’s automobilisten afschrikken en ze hun snelheid aanpassen. Daar ben ik natuurlijk niet op tegen.’’

De Zuilense Ring geldt al jaren als racebaan, vooral in de avond en nacht. De politie controleert er regelmatig met mobiele apparatuur.

De gemeente Stichtse Vecht ziet graag dat de maximumsnelheid verlaagd wordt van 100 naar 80 kilometer per uur. Volgens het OM kan dat niet, omdat de controleapparatuur al was besteld met de limiet op 100. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht