Volledig scherm
In 2013 werd een automobiliste geschept door een sneltram op de toen gloednieuwe kruising van de sneltram bij de Overste Den Oudenlaan. © Ramon Mosterd

Tramkruising was nog maar net open of eerste ongeval was al een feit

Het dodelijk ongeval zaterdagochtend op de kruising van de sneltram met de Overste Den Oudenlaan is lang niet de eerste botsing op die plek. Al binnen enkele weken nadat de kruising in augustus 2013 in gebruik werd genomen, ging het mis. 

Ook toen probeerde een automobiliste vanuit de stad over de trambaan links af te slaan naar de Overste Den Oudenlaan, net als vermoedelijk de camperbestuurder zaterdagochtend. Onlangs, op 5 oktober, ging het daar op dezelfde manier mis, alleen konden de bestuurders het nog navertellen.

Overigens botsen ook verderop in Kanaleneiland nogal eens auto’s op de tram: op 21 juni bijvoorbeeld op de Beneluxlaan ter hoogte van de Vasco da Gamalaan en twee weken later weer op het 5 Meiplein. Daar is oversteken wel toegestaan en met verkeerslichten geregeld. Bij de kruising waar het zaterdagochtend misging, is het passeren van de trambaan vanuit bijna alle richtingen juist verboden, behalve vanuit de Overste Den Oudenlaan richting A2.

Gevaarlijke instructies

Wie echter aan routeplanners als Google Maps vraagt vanuit de binnenstad naar de Overste Den Oudenlaan, het casino of de Europalaan te rijden, krijgt de gevaarlijke instructie over de trambaan links af te slaan.

Die kruising is vijf jaar geleden aangelegd in samenhang met de bouw van de fly-over op het 24 Oktoberplein. Zo moeten Jaarbeursbezoekers snel de stad kunnen verlaten, richting snelweg. Dat past in het beleid om zo veel mogelijk automobilisten van buiten de stad bij de Jaarbeurs op te vangen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht