Uithoflijn blijkt financiële strop:
aanleg 84 miljoen euro duurder

VideoVoor de aanleg van de Uithoflijn is 84 miljoen euro extra nodig. De provincie Utrecht draagt 59 miljoen euro bij en de gemeente 25 miljoen. Dat hebben gedeputeerde Jacqueline Verbeek (VVD) en wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) zojuist bekendgemaakt.

De totale kosten, die gezamenlijk worden gedragen door provincie en de gemeente, zouden oorspronkelijk 323,5 miljoen euro bedragen, plus een bijdrage van 100 miljoen euro van het rijk. Daar komt nog eens 84 miljoen extra bij.

Volgens de nieuwe planning start de volledige exploitatie van de Uithoflijn in december 2019. De ingebruikname van de tram is al verschillende keren uitgesteld. Afgesproken is dat in de tweede helft van 2019 de tram gedeeltelijk gaat rijden tussen Vaartsche Rijn en P+R De Uithof.

Vertraging

Het oplopen van de kosten komt onder meer door de vertraging. Hierdoor moet de aannemer langer betaald worden en Buslijn 12 anderhalf jaar langer blijven rijden. Ook zijn miljoenen nodig voor extra fundering van de tramlijn onder de OV-terminal. Door alle bouwwerkzaamheden in dat gebied is de grond daar niet stabiel genoeg om er rails op te leggen. Door diezelfde bouwwerkzaamheden was het ook niet mogelijk de sporen daar eerder aan te leggen. Vorig jaar is nog gekeken of er een tijdelijk noodspoor kan komen, maar dat bleek niet haalbaar.

Een derde kostenpost is die van de organisatie. Deze moet de trams testen, bestuurders opleiden en de eigenlijke exploitatie voorbereiden. Daarvoor was geen bedrag in de begroting opgenomen. Dat wordt geraamd op circa 10 miljoen euro.

Meevallers

Volgens verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) van de stad Utrecht kan de 25 miljoen gedeeltelijk betaald worden uit enkele meevallers eerder in het project. In de voorjaarsnota komt een voorstel hoe de rest betaald kan worden.

Het dagelijks provinciebestuur haalt de benodigde 29 miljoen extra uit verschillende potjes voor openbaar vervoer, blijkt uit het statenvoorstel. Dit bedrag komt al bovenop de 30 miljoen waar de gedeputeerde, Provinciale Staten (PS) begin deze maand om vroeg. Waarschijnlijk stemt PS aanstaande maandag in ieder geval met deze 30 miljoen in.

Dat de tram anderhalf jaar vertraging oploopt ten opzichte van de oorspronkelijke planning, verklaren gedeputeerde en wethouder uit het streven nu duidelijkheid te willen geven. ,,We hebben lang vastgehouden aan de oorspronkelijke planning om de druk erop te houden, ook bij de aannemer’’, zegt Van Hooijdonk ,,maar het bleek niet meer haalbaar.’’ 

Volgens gedeputeerde Verbeek is de kans nu 85 procent dat de tram inderdaad eind volgend jaar volledig rijdt. Verbeek en Van Hooijdonk hopen dat dat mogelijk nog iets naar voren gehaald kan worden. ,,We gaan er nu van uit dat de tram tenminste op het eerste stuk vanaf Vaartsche Rijn naar De Uithof na de zomer van 2019 rijdt.’’

Volledig scherm
In de tweede helft van 2019 gaat de Uithoflijn gedeeltelijk rijden tussen Vaarsche Rijn en P+R De Uithof. © BRU

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht