Uithoflijn, Noord/Zuidlijn, Hoekse Lijn: allemaal miljoenen duurder dan gepland én vertraagd – maar waarom eigenlijk?
VRAAG MAAR RAAKDe Amsterdamse Noord/Zuidlijn wordt mogelijk doorgetrokken naar Schiphol en ook Utrecht is in de toekomst misschien twee nieuwe tramlijnen rijker, bleek afgelopen week. De aanleg van dit soort tram- en metrolijnen gaat vaak niet zonder slag of stoot: de projecten vallen met regelmaat miljoenen euro’s duurder uit en duren járen langer dan gepland. Waarom eigenlijk?
Delen per e-mail
Elke week beantwoordt Emma Thies in de rubriek Vraag Maar Raak een vraag over een economisch onderwerp. Deze week: waarom is de aanleg van tram-/metrolijnen altijd vertraagd (én een stuk duurder dan gepland)? Ook een vraag? Mail e.thies@ad.nl
Als het aan de gemeente Utrecht ligt is de regio in de toekomst niet alleen een nieuw Intercitystation, maar ook twee nieuwe tramlijnen rijker: de gemeente vroeg hiervoor 2,1 miljard euro aan. Dat terwijl de vorige tramlijn nog ‘wankelt’: de Uithoflijn (een sneltramverbinding tussen Utrecht Centraal en de Uithof) rijdt sinds 2019, maar het doortrekken van de verbinding naar Nieuwegein en IJsselstein gaat niet bepaald van een leien dakje.
De aanleg van de Uithoflijn bleek een zware bevalling: de lijn was niet alleen vertraagd, maar viel ook 84 miljoen euro duurder uit dan gepland. Sterker nog: de Utrechtse sneltram is (met bijna een half miljard euro aan kosten) een van de duurste tramlijnen ter wereld.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Top Belastingdienst erkent fouten en grijpt in: Mahmoud (42) met ‘illegale’ baby krijgt alsnog snel zijn geld
De Syrische vluchteling Mahmoud Alfarj (42) uit Maartensdijk, van wie de huurtoeslag is stopgezet omdat zijn pas geboren dochtertje Nour ‘illegaal’ zou zijn, hoeft niet meer naar de voedselbank. De top van de Belastingdienst en verantwoordelijk staatssecretaris Alexandra van Huffelen erkennen de fout en beloven die snel te herstellen. -
PREMIUM
VRAAG MAAR RAAK Wat gaan we in Nederland eigenlijk merken van de Brexit?
De Brexit nadert. Hoewel de daadwerkelijke uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie al plaatsvond, wordt binnenkort hopelijk duidelijk onder welke voorwaarden dat precies gebeurt (deal or no deal?). Wat betekent de Brexit eigenlijk voor ons in Nederland? -
Vrees voor annexatie van Harmelen door Utrecht: ‘We zijn verontrust’
Als Woerden niet op zijn tellen past, loopt het het risico dat Harmelen wordt opgeslokt door Utrecht. -
Huizenprijs ongekend hoog door schaarste: koper kan ‘kiezen’ uit amper twee huizen
Woningzoekenden hebben nog altijd grote moeite om een geschikte plek te vinden. Ze zijn bereid diep in de buidel te tasten, ondanks de economische onzekerheid die de coronapandemie met zich meebrengt. In de huurmarkt ontstaat wel ademruimte. -
PREMIUM
Britse coronavariant aangetroffen in regio Utrecht: ‘We bereiden voor op code zwart’
-
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg. -
PREMIUM
Utrechtse ‘racebaan’ krijgt transformatie tot een groene stadsboulevard
Een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad wil de portemonnee trekken voor de aanleg van de Westelijke Stadsboulevard.
In samenwerking met indebuurt Utrecht