Uithoflijn staat voorlopig nog uiterst wiebelig op de rails

Analyse & VideoOnderzoek van twee rekenkamers bevestigt vandaag nog maar eens hoe chaotisch de (bestuurlijke) aansturing van het project de Uithoflijn is geweest. Hoewel provincie en gemeente hun leven hebben gebeterd, zit het venijn hem vooral in ‘toprisico’s’ die nog voor hen liggen. Grote kans dat de tram nóg duurder wordt en nóg later gaat rijden dan december 2019.

Reiziger én belastingbetaler hebben het afgelopen jaar met lede ogen moeten aanzien hoe de extra kosten voor de Uithoflijn opliepen tot 84 miljoen euro en de ingebruikname van de tram voor de zoveelste keer werd uitgesteld. Sindsdien ligt elke beslissing binnen de organisatie van de provincie en de gemeente, die gezamenlijk de Uithoflijn realiseren, onder een vergrootglas. Zo erg misschien dat die nu ‘wordt gekenmerkt door een gebrek aan besluitvorming en daadkracht van de opdrachtgevers’, zo stelt aannemer BAM in het onderzoek van de rekenkamers.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht