Volledig scherm
De Uithoflijn, zoals die in 2018 zou gaan rijden. © BRU

Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Er zijn tientallen miljoenen euro’s extra nodig voor de aanleg van de Uithoflijn. De provincie wil acuut 30 miljoen euro uittrekken om verdere vertraging te voorkomen. Maar volgens bronnen is dit bedrag ‘het topje van de ijsberg’ en vallen de totale kosten ‘vele malen hoger uit’.

Provinciale Staten spraken vanmiddag over het verzoek van gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) om een krediet van 30 miljoen euro vrij te maken. Er is 10 miljoen euro extra nodig om de tramremise in Nieuwegein af te kunnen bouwen. Ook heeft de provincie 20 miljoen euro extra nodig voor exploitatie en beheer. De Statenleden waren kritisch, maar lijken haar verzoek niet af te wijzen. Er is geen weg meer terug doordat er al fors is geïnvesteerd. Binnenkort wordt daar definitief over beslist.

Afgelopen zomer werd al duidelijk dat de ingebruikname van de Uithoflijn vertraging zou oplopen. Deze wordt onder meer veroorzaakt door de complexiteit van de vele bouwprojecten in het stationsgebied. Met name de verbouwingen rondom Hoog Catharijne, zoals de fietsenstalling, het dak boven het Stationsplein en de aansluitingen op de OV-Terminal gooien roet in het eten.

Meerkosten

De totale kosten, die gezamenlijk worden gedragen door provincie en de gemeente, zouden oorspronkelijk 323,5 miljoen euro bedragen (plus een bijdrage van 100 miljoen euro van het rijk). Duidelijk is dat de meerkosten niet beperkt blijven tot de 30 miljoen euro waar de provincie om vraagt. De Utrechtse gemeenteraad is onlangs in het geheim geïnformeerd over de meerkosten.

Hieruit zou volgens bronnen blijken dat de gemeente ook vele tientallen miljoenen euro’s extra moet bijdragen. Een woordvoerder van wethouder Lot van Hooijdonk zegt dat ze de planning en het financiële plaatje aan het uitwerken zijn. „Het is een heel ingewikkelde puzzel. Zeker is dat we niet volgens planning de volledige exploitatie van de lijn in 2018 kunnen starten. Zodra we duidelijkheid hebben treden we daarmee naar buiten.”

Exploitatie

Uit een brief van de gedeputeerde blijkt dat ‘de financiële gevolgen van de vertraagde start groot zijn’. „De gemeente en wij willen daarin onze verantwoordelijkheid nemen en zijn over de kostenverdeling nog in gesprek.” In een eerdere overeenkomst is tussen de twee overheden een financiële verdeelsleutel afgesproken van 76 procent voor de provincie en 24 procent voor de gemeente.

Het is niet duidelijk of deze verdeelsleutel ook geldt voor de meerkosten die gemaakt moeten worden om de Uithoflijn te voltooien. Ook is nog niet zeker of de provincie en de gemeente ervoor kiezen om nog dit jaar de tram gedeeltelijk in gebruik te nemen tussen de Uithof en station Vaartsche Rijn. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht