Volledig scherm
© Foto Ruud Voest

‘Uithoflijn valt weer tientallen miljoenen duurder uit’

Als de Uithoflijn gaat rijden moeten de gemeente en provincie mogelijk nog tientallen miljoenen neertellen bovenop de 502 miljoen die de veelbesproken tramlijn al kost. 

Uit een voorlopige inventarisatie van de provincie blijkt volgens PVV-statenlid René Dercksen dat er in het gunstigste geval 22 miljoen nodig is om de tramlijn te onderhouden en in het slechtste scenario 39 miljoen. Het gaat om kosten die noodzakelijk zijn na ingebruikname van de lijn. Onder meer voor reparatie van haltes, onderhoud van de spoorlijn en het vervangen en onderhouden van bovenleidingen. 

Tegenvallers

De geraamde kosten zijn bedoeld om tegenvallers te verhelpen. Als bijvoorbeeld blijkt dat veel gebruikte materialen minder lang meegaan dan aanvankelijk werd gedacht. Die tegenvallende levensduur loopt waarschijnlijk in de papieren. ,,Je zou kunnen stellen dat provincie en gemeente qua materiaalkeuze voor en dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wie gaat de extra kosten betalen? BAM dat de lijn bouwt? De overheid? Of toch de reiziger middels een duurder kaartje?

Een aantal deelstukken van het tracé levert mogelijk extra kosten op, zoals noodzakelijke ingrepen in de Leidseveertunnel waar de waterafvoer voor hoofdbrekens zorgt. Ook moeten spoordelen vaker dan gedacht geslepen worden. 

De provincie zegt dat de soep niet zo heet gegeten moet worden als-ie door de PVV wordt opgediend. ,,Er is een overzicht in de maak van de precieze staat van het onderhoud. Aan de hand daarvan probeert de beheerorganisatie een inschatting te maken van de te ondernemen onderhoudsmaatregelen, en eventuele extra kosten die hiermee gemoeid zijn.’’ Dercksen is te voorbarig met zijn kritiek, volgens het  provinciebestuur. En dat leidt tot onnodige onrust. Gedeputeerde Schaddelee: ,,Ik vind het zorgelijk dat deze informatie in een prematuur stadium naar buiten komt. Het in kaart brengen van werkzaamheden is een normale werkwijze. De organisatie bereidt zich hiermee zorgvuldig voor op de definitieve overdacht van de infrastructuur, en voorkomt dat we voor verrassingen komen te staan. Dit werkdocument bevat nog rijp en groen. We zullen dit de komende tijd verfijnen.’’ 

Derksen is er niet gerust op: ,,Het valt bij de Uithoflijn nooit mee, altijd tegen.’’Begin dit jaar bleek dat de het acht kilometer lange traject dat 426 miljoen zou kosten 84 miljoen duurder uit gaat vallen: 510 miljoen. Op 16 december moet tram 22, beter bekend als de Uithoflijn, gefaseerd gaan rijden. 

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht